-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes-AMG går elektrisk
Ingen vei utenom – selv for en muskelbilprodusent som AMG er fremtiden elektrisk. Her er deres første bil ut.
AMG har hatt noen herlige utgaver av S-Klassen gjennom årene, og det er dermed ikke tilfeldig at deres første elbil er basert på nye Mercedes EQS.
Betegnelsen tyder på at de har enda mer å gå på selv om EQS 53 4MATIC+ skilter med inntil 761 hk og et dreiemoment på 1020 Nm.
Foretrekker du ladbar hybrid? Sjekk ut denne fra Mercedes-AMG
– Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG leverer heftige ytelser og tar AMG inn i en ny elektrisk tidsalder. Det er gjort en omfattende jobb for å beholde AMG-karakteristikken, både i form av kjøreegenskaper, men også ved å gi oss den lydopplevelsen som AMG-kundene forventer og fortjener, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Muskelbil
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ har en kraftig elektrisk drivlinje med motorer på begge aksler. Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdrift overfører kreftene til veien optimalt under alle kjøreforhold.
Grunnversjonen oppnår en totaleffekt på 658 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 950 Nm.
Med AMG DYNAMIC PLUS Pakke, som er tilgjengelig som tilleggsutstyr, øker den maksimale effekten til 761 hestekrefter i RACE START-modus med boost-funksjon. Det maksimale dreiemomentet er på opptil 1020 Nm.
Med denne pakken akselererer den nye Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ til 100 km/t på 3,4 sekunder med et batterinivå på minst 80 prosent. Toppfarten er begrenset til 250 km/t.
Basisversjonen er heller ikke noen sinke – den gjør samme øvelse på 3,8 sekunder mens toppfarten er begrenset til 220 km/t.
Kraftig batteri
Litium-ion-batteriet er på 400 V og har en kapasitet på 107,8 kWt.
I kjøremodusene Sport og Sport+ er fokus på ytelse, mens i komfortmodus er det rekkevidde som prioriteres. Den innovative programvaren for batteristyringen tillater skybaserte oppdateringer (OTA).
EQS 53 4MATIC+ kan hurtiglades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 19 minutter under rette forhold.
Godlåt
Lyden har alltid vært en viktig del av AMG-opplevelsen. Nå lover de at slik vil det også fortsette å være med EQS 53 4MATIC+ som tilfører en ny, kraftig og klangfull lyd til den elektriske kjøringen.
Lydsystemet bruker spesielle høyttalere og en lydgenerator for å skape en spesiell lydopplevelse i to versjoner: "Authentic" eller "Performance". Den eksklusive AMG SOUND EXPERIENCE genereres både innvendig og utvendig med en intensitet for å matche gjeldende kjøremodus, eller sjåførens ønsker.
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ er utstyrt med bakakselstyring som standard. Styringsvinkelen på opptil 9 grader forbedrer håndteringen av den store sedanen, og svingradiusen reduseres.
MBUX Hyperscreen
MBUX Hyperscreen består av en stor, buet skjermenhet som ser ut til å sveve tvers over hele dashbordet. Under en felles glassflate finner du tre skjermer som visuelt smelter sammen til én.
Den 12,3" store OLED-skjermen til høyre er passasjerens eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende.
Med adaptiv programvare tilpasser MBUX seg fullstendig til brukeren og gir personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner.
Den nye modellen forventes på norske veier i begynnelsen av 2022.
Elektrisk motor | Type | To permanent synkrone motorer |
Drivlinje | Type | Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdrift |
Effekt (uten/med AMG DYNAMIC PLUS) | hk | 658 / 761 |
Dreiemoment (uten/med AMG DYNAMIC PLUS) | Nm | 950 / 1020 |
Toppfart (uten/med AMG DYNAMIC PLUS) | km/t | 220 / 250 |
Akselerasjon 0-100 km/t (uten/med AMG DYNAMIC PLUS) | sek | 3,8 / 3,4 |
Vekt | kg | 2655 |
Batterikapasitet | kWt | 107,8 |
Ombordlader (standard/tilleggsutstyr) | kW | 11/22 |
Hurtiglader | kW | 200 |
Maksimal regenerering | kW | 300 |
Rekkevidde (WLTP) | km | 526-580 |
Blandet forbruk (WLTP) | kWt/100 km | 21,5-23,9 |
CO2-utslipp (WLTP) | g/km | 0 |
Cd-verdi1 | Cd | 0,23 |