Mercedes-Benz EQS facelift

Mercedes oppgraderer EQS

Økt rekkevidde og mer fokus på baksetet

Bare to år etter lanseringen finner Mercedes tiden moden for en oppdatering av sitt elektriske flaggskip. Den lange rekkevidden økes ytterligere, og baksetepassasjerene er prioritert med hensyn til komfort.

Publisert

Aldri tidligere har vel Mercedes solgt så mange luksusbiler på så kort tid i det norske markedet. Siden de første bilene kom til landet i 2021, er det ifølge OFV registrert 645 nye EQS på norske skilter, hvorav 61 stykker med AMG-logo.

– Med den omfattende oppdateringen av EQS har Mercedes-Benz tatt vårt elektriske flaggskip til et nytt nivå. Baksetepassasjerene kan lene seg tilbake i uovertruffen komfort, mens sjåføren nyter en luksuriøs kjøreopplevelse. Vi kan i tillegg glede oss over en rekkevidde på over 800 kilometer, noe som ikke bare er imponerende, men også et bevis på vår kontinuerlige innovasjon, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Rekkevidde på inntil 822 kilometer

Takket være økt batterikapasitet fra 108,4 kWt til 118 kWt, øker den potensielle rekkevidden på EQS 450 4MATIC fra 717 kilometer til 799 kilometer. Bakhjulsdrevne EQS 450+ imponerer med hele 822 kilometer.

I tillegg har Mercedes-Benz oppgradert både EQE og EQS med firehjulsdrift ved å øke tilhengervekten fra 750 til 1.700 kg, noe som plasserer dem på samme nivå som SUV-variantene.

En annen smart forbedring er optimaliseringen av bremsesystemet. På grunn av høy grad av regenerativ bremsing under vanlig bruk, brukes bremseskivene sjeldnere sammenlignet med biler med forbrenningsmotor. Dette er et kjent fenomen for mange elbilbrukere. For å sikre optimal ytelse og vedlikehold, vil en spesiell funksjon vedlikeholde bremsesystemet ved å automatisk legge klossene på skivene fra tid til annen.

Økt baksetekomfort

EQS kan utstyres med den valgfrie Rear Comfort Package Plus med Executive seter, som nå har en spesiell fotstøtte på høyre side. Denne er strategisk plassert mellom forsetets skinner, og gir baksetepassasjerene muligheten til å hvile føttene i en skråstilt stilling.

Forsetet på passasjersiden kan også vippes fremover, og ryggstøtten bak kan justeres opp til 38 grader, noe som åpner for mer plass. Tilleggsutstyret inkluderer også setevarme Plus og nakke- og skuldervarme bak, samt pneumatisk justering av setedybden.

At Mercedes-Benz har økt komforten i baksetet til EQS i flere trinn, gjelder også baksetepakken som har vært standard en stund. Vinkelen på ryggstøtten kan justeres fra 27 til 36 grader med et enkelt knappetrykk. Tillegg av fem millimeter ekstra skum i ryggstøtten sikrer en enda mykere og mer behagelig følelse.

Mer standardutstyr

MBUX Hyperscreen, den store buede skjermenheten, som under en felles glassflate visuelt smelter sammen tre skjermer til en, er nå standard på EQS. Varmepumpe øker klimakomforten og effektiviteten og er nå også standard. Spillvarmen fra den elektriske enheten og høyvoltsbatteriet kan derfor brukes til å varme opp interiøret, noe som reduserer strømforbruket og øker rekkevidden.

Regenereringsnivået på EQS har økt, og mer regenerering betyr mer energi utvunnet og dermed lengre rekkevidde. Mercedes-Benz har nå også optimalisert bremsesystemet: Det gir en bedre pedalfølelse takket være en modifisert bremsekraftsylinder.

Automatisk filskifte

Med funksjonen «Automatic Lane Change» (ALC) tilbyr Mercedes-Benz nå også en intelligent videreutvikling av kjøreassistentsystemer i SAE Level 2-serien i Europa. Automatisk filskifte støttes på motorveier med to strukturelt separate kjørefelt med en spesifisert fartsgrense på opptil 140 km/t. I de oppgraderte EQS-modellene er funksjonen installert fra fabrikk.

Hvis et langsommere kjøretøy kjører foran, kan bilen selv starte filskifte innenfor et hastighetsområde på 80-140 km/t. Hvis radarene oppdager tilstrekkelig plass og kjørefeltmarkeringene identifiseres, kan den kjøre forbi et langsommere kjøretøy helt automatisk. Forutsetningene er motorvei med minst to kjørefelt og at kjøretøyet er utstyrt med MBUX-navigasjon.

Systemet krever ikke ytterligere innspill fra sjåføren for å utføre det automatiske filskiftet, men ansvaret forblir hos sjåføren, og filskifte må derfor overvåkes fortløpende.

Så hva med pris og leveringstid?

– Vi forventer å kunne se oppdaterte EQS på norske veier i løpet av høsten. Priser kommer ved salgsstart litt senere, sier informasjonssjef André Jaskiewicz i Mercedes-Benz Norge.

Mercedes-Benz EQS facelift
Mercedes-Benz EQS facelift
Mercedes-Benz EQS facelift
Mercedes-Benz EQS facelift
Mercedes-Benz EQS facelift
Mercedes-Benz EQS facelift
Mercedes-Benz EQS facelift
Mercedes-Benz EQS facelift
Mercedes-Benz EQS facelift
Mercedes-Benz EQS facelift
Mercedes-Benz EQS facelift
Mercedes-Benz EQS facelift
Mercedes-Benz EQS facelift
Mercedes-Benz EQS facelift
Mercedes-Benz EQS facelift
Mercedes-Benz EQS facelift
Mercedes-Benz EQS facelift
Mercedes-Benz EQS facelift
Mercedes-Benz EQS facelift
Powered by Labrador CMS