Maxus Euniq 6 - Foto: Øivind Skar
Maxus Euniq 6 - Foto: Øivind Skar
Maxus Euniq 6 - Foto: Øivind Skar
Maxus Euniq 6 - Foto: Øivind Skar
Maxus Euniq 6 - Foto: Øivind Skar
Maxus Euniq 6 - Foto: Øivind Skar
Maxus Euniq 6 - Foto: Øivind Skar
Maxus Euniq 6 - Foto: Øivind Skar
Maxus Euniq 6 - Foto: Øivind Skar
Maxus Euniq 6 - Foto: Øivind Skar
Maxus Euniq 6 - Foto: Øivind Skar
Maxus Euniq 6 - Foto: Øivind Skar
Maxus Euniq 6 - Foto: Øivind Skar

Prøvekjørt:

Maxus Euniq 6 – du store kineser

Kineserne liker store biler. Nå vil de at nordmenn også skal like Maxus Euniq 6, SUV-en med gedigen bakseteplass og rom til et lite flyttelass i bagasjerommet.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 3-2022

Max bil for pengene, var uttrykket RSA-boss Frank Dunvold brukte da Maxus slapp Euniq 6 i Norge. I klartekst betyr det at hyggelig pris er viktig kampvåpen når den store flerbruksbil Euniq 5 nå får selskap av en litt mindre SUV.

Importør RSA med Maxus-agentur for hele Norden og Polen håper å selge 2500 Euniq personbiler i år, et flertall av dem i Norge. Levert kunde koster bilen fra 379.900 kroner.

– Vår filosofi er å bestille mange biler og ha dem tilgjengelig på lager, sa Dunvold.

Lafinto-løsning

Den nye SUV-en med lengde på 4,74 meter er med andre ord bil i XL-format med så mye beinplass i baksetet at selv plassmesteren Skoda har grunn til å skule misunnelig mot kineseren. Og det før knappetrykket på festet for bakruteviskeren løfter hekkluka og åpner til 754 liter fordelt på to plan. Under de to planene huserer ladekablene i eget rom.

Bagasjeromsløsningen har noe norsk over seg ved at en diger isoporboks med plass til reservehjul etc. er lempet ut for å maksimere bagasjerommet. En Lafinto-bygd forsterkning som enkelt lar seg fjerne sammen med det øvre gulvet åpner til 754 liter samlet volum.

I slekt med MG

SUV-en MG Marvel R er det nærmeste man kommer i størrelse, pris og ytelse med Euniq 6. Marvels styrke ligger i tilgangen på firehjulsdrift, men mot et pristillegg. 4x4 er bare å glemme på Euniq 6, den trekker kun for på forhjulene.

Det er heller ikke tilfeldig at jeg trekker fram MG for både MG og Maxus produseres av statlig eide SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), Kinas største bilprodusent med tette samarbeids- og produksjonsbånd til VW-konsernet og til General Motors.

Kina-gigant

Som gigant har SAIC nærmest uendelig mange varianter under de ulike merkene. Euniq 6 er således den batterielektriske utgaven av bensinmotoriserte Maxus D60, lansert i 2019, og som i Kina tilbys både med for- og firehjulsdrift. Bensin/elektrisk hybrid-drivlinje leveres også, men alt dette er uaktuelt for Norge hvor kun de elektriske variantene vil bli solgt.

I Maxus speiler prisen en «midt på treet» bil, godt utstyrt og med stort, glasstak til å åpne, elektrisk bakluke, elektrisk justerbare skinnseter, ryggekamera, 2-veis justering av rattet, 360 graders kameravisning, adaptive cruisekontroll og kablet Apple CarPlay, 12,3 tommer stor infotainmentskjerm, 10,4 tommer stort instrumentdisplay, og som i så mange andre biler 64 fargenyanser å velge mellom på den LED-baserte bakgrunnsbelysningen i kupeen.

Ikke app

Obligatoriske sikkerhetssystemer som filskift- og blindsonevarsling, parkeringssensorer og automatisk nødbremsesystem er naturligvis på plass. Men app-styring som gjør at du kan sitte i stuen og programmere lading eller planlegge kjørerute, mangler.

Bakseteryggen er splittet 40/60, bilen har ikke skiluke og heller ikke varmepumpe. Til gjengjeld laster den 50 kg på taket og trekker inntil 400 kg tung tilhenger.

177 hk – 343 km

Motor på 177 hk/310 Nm gjør ikke 1885 kg tunge Euniq 6 til noen racer, men batteripakke på 70 kWt netto skal holde til 354 WLTP-målte rekkeviddekilometer. DC-ladning langs landeveien oppgis til maksimalt 120 kW mens hjemmeladeren forer bilen med inntil 7,2 kW ladefart.

Regenerering gjøres i tre trinn, men Euniq 6 har ikke én-pedals funksjon hvor bilen stopper helt uten å bruke bremsepedalen.

Du sitter helt greit i Euniq6 som kjører på det jevne, det vil si mer enn godt nok for folk flest. Men noen bilentusiastappell a la nye Renault Mégane E-Tech byr den ikke på. Til det har de kinesiske produsentene fortsatt mye å lære om chassisbygging fra europeerne og japanerne.

VI SYNES

Dersom plass og pris er viktige kriterier for valg av bil, er det lurt å studere Euniq 6 mer inngående.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Maxus Euniq 6 5-seter

Pris billigste*Kr. 379 900
Pris testbil*Kr. 387 800
MotortypeElektrisk
Motor177 hk/310 Nm
Drivlinje1A, forhjulsdrift
Batteri (netto)70 kWt
Lading DC/AC120 kW/7,2 kW
0-100 km/tIkke oppgitt
Toppfart160 km/t
CO2/NOx0 g/km
Rekkevidde (WLTP)354 km
Dimensjoner (L/B/H)474/186/174 cm
Akselavstand276 cm
Bilvekt1885 kg
Bakkeklaring19,0 cm
Taklast50 kg
Tilhengervekt400 kg
Bagasjerom foran0 liter
Bagasjerom bak754 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
* Levert kunde.
Kilde: Leverandør/Statens vegvesen/OFV.

Powered by Labrador CMS