Ikke så lett å se at GT skjuler 260 hk mer enn GT Line. (Foto: Øivind Skar)
Ikke så lett å se at GT skjuler 260 hk mer enn GT Line. (Foto: Øivind Skar)
Ikke så lett å se at GT skjuler 260 hk mer enn GT Line. (Foto: Øivind Skar)
Moderne bil i gamle omgivelser i Lærdal. (Foto: Øivind Skar)
Moderne bil i gamle omgivelser i Lærdal. (Foto: Øivind Skar)
Moderne bil i gamle omgivelser i Lærdal. (Foto: Øivind Skar)
En av de mange høyfjellsveiene hvor EV6 GT virkelig får vise hva den duger til. (Foto: Øivind Skar)
En av de mange høyfjellsveiene hvor EV6 GT virkelig får vise hva den duger til. (Foto: Øivind Skar)
Gammelt og nytt. Lærdalsøren drevet av Johannes Einemo er i dag spesielt kjent som samlingssted for sportsvognmiljøer. (Foto: Øivind Skar)
Det meste av førermiljøet er hentet fra GT Line. (Foto: Øivind Skar)
Det meste av førermiljøet er hentet fra GT Line. (Foto: Øivind Skar)
Kias beste stoler å sitte i. (Foto: Øivind Skar)
Landets første bilturist, nederlenderen Petrus Beduin tok inn på Lindstrøm hotell i Lærdal i 1901 etter å ha kjørt fra Oslo. (Foto: Øivind Skar)
Prototype, og eneste EV6 GT i Norge så langt. (Foto: Øivind Skar)
Lekkert med gule bremsecalipere. (Foto: Øivind Skar)
Startknapp på midtkonsollen. (Foto: Øivind Skar)
Det meste av førermiljøet er hentet fra GT Line. (Foto: Øivind Skar)
Smart med blindsonevarsling i instrumentskjermen. (Foto: Øivind Skar)
GT - Kias raskeste. (Foto: Øivind Skar)
De ulike kjøreprogrammene. (Foto: Øivind Skar)
I-pedal betyr én-pedals funksjon. (Foto: Øivind Skar)

PRØVEKJØRT: KIA EV6 GT

Råskinnet fra Kia

Hvis det kiler under høyrefoten, men familien forlanger medbestemmelse i bilvalget og setter foten ned for en trang toseter, så kan Kias GT-versjon av EV6 være et raskt alternativ.

Publisert Sist oppdatert

585 hk, 3,5 sekunder på sprintdistansen til 100 og toppfart på 260 km/t. Selv ikke en Porsche 718 Cayman GT4 til mer enn det dobbelte av Kia-prisen er like spurtrask (4,4 sek til 100) som EV6 GT.

Trykk inn den limegrønne GT-knappen nede til høyre på rattet, aktiver dernest de nærmest skjulte hendlene bak rattet – og Kia EV6 GT står klar i driftmodus.

For Kia er det barrierebrytende å koble av all førerstøtteteknologi med et enkelt knappetrykk, og overlate 585 hk og 740 Nm umiddelbart tilgjengelig moment til den som til enhver tid måtte befinne seg bak rattet.

Leken

Dette råskinnet av en familiebil er på ingen måte noe leketøy for uerfarne, men bevares så morsom den er å leke med under trygge forhold. Ta EV6 GT til Rudskogen, til Vålerbanen eller det nye anlegget i Sokndal og la nivået på ferdighetene utfordre egne og bilens grenser. Jeg kan love at det er verd all gummien som blir igjen på banen. Bilen tåler det garantert, det er nettopp det Kia har bygd den for.

Konkurrentene

Nå er ikke Kia alene i GT-enes familiedivisjon, men ingen av de tre den konkurrerer mot i prissjiktet 600.000 til 700.000 kroner er like rå og direkte som EV6 GT. Og hvem tenker jeg på? Ford Mustang Mach-E GT er nærmest med 601 hk. Ikke like rask, men helt klart kjapp nok for de fleste og er sammen med EV6 GT den av de fire som overfor omgivelsene klart uttrykker temperament. Tesla Model Y Performance ser snill ut, oppleves som den mest familiære av de fire, men ikke ypp deg. Selv om den er rimeligst i dette selskapet tar Model Y deg til 100 på 3,7 sekunder og den kjører bedre enn den ser ut til å gjøre.

BMW i4 M50 bruker også under fire sekunder til 100 og er like mye GT som familie-kombi med stor bakluke. Stor bakluke har alle jeg her løfter fram. Du leser om M50 i dette bladets duell.

Mestring

Motoreffekt og hvor enkelt og rimelig det er for produsenten å hente fram et voldsomt skyv har gjerne vært gulroten for å gjøre dyre elbiler spiselig i land uten tunge subsidier som i Norge. Men for å holde prisen på et spiselig nivå bygges ikke nok kjøreglede inn i chassiset. Å gjøre en bil kjøreglad eller komfortabel koster ikke all verden, men å kombinere de to egenskapene viser seg å være langt mer krevende. BMW er mester på det, men flere kommer etter. Og nå også Kia med EV6 GT.

For her er det virkelig gjort endringer i oppsettet som gjør bilen både til ekte GT og samtidig komfortabel nok å fungere helt fint som langtursbil i hverdagen. Løsningen lå i å gjøre fjæringen ni prosent mykere foran enn i vanlig EV6 og samtidig stive opp bakfjæringen med elleve prosent. Pakken inneholder også betydelig skarpere styring og vektfordeling med 49 prosent foran og 51 prosent bak.

800 volt

Det innledningsvis nevnte knappetrykket forandrer en snill bil solgt i mer enn 2500 eksemplarer, bruktimport inkludert, til et villdyr, og med knappen så tilgjengelig på prototypen jeg kjørte at det er å håpe at Kia legger inn noen bevisstgjørende valg før friheten slippes løs.

EV6 GT har GT Line som basis med samme batteripakke som de fleste Kia EV6 som selges i Norge. Det betyr brutto 77,4 kWt (netto 72,6 kWt) som i GT-tilfellet betyr oppgitt rekkevidde på 424 km. 800 volts teknologi gir DC-lading med fart opp til 220 kW, eller som Kia heller uttrykker det: fra 10 til 80 prosent av batteriets kapasitet på 18 minutter, vel å merke under optimale forhold.

1800 kg

Bagasjerom på 480 liter utvides til 1.260 liter ned seteryggene lagt ned, og selv om dette er en fullblods GT, trekker den likevel 1.800 kg etter tilhengerkroken.

Med unntak av skålformede seter som holder deg på plass og som ikke har kjøling slik som i andre EV6-modeller, er interiøret knapt endret. Også den nyttige funksjonen med blindsonevarsling som videobilde i instrumentpanelet er på plass.

Om jeg savnet noe? Ikke annet enn selve bilen, det er bare å rope hurra for at flere tør utfordre påstandene om at elektrisk ikke gir ekte sportsbilfølelse selv om den er ganske lydløs.

De første kundebilene ankommer landet rett før jul.

VI SYNES

Takk og pris for at Kia har tatt fram GT til glede for alle som ikke vil ofre kjøreglede for å dekke de familiære behovene.

Fakta Kia EV6 GT

Pris fraKr. 679 900
Pris testbilKr. 686 890
MotortypeElektrisk
Motor foran218 hk
Motor bak367 hk
Samlet ytelse585 hk/740 Nm
Batteri (brutto/netto)77,4/72,6 kWt
Lading DC/AC220 kW/11 kW
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t3,5 sekuner
Toppfart260 km/t
CO2/NOx0 g/km
Strømforbruk20,6 kWt
Rekkevidde (WLTP)424 km
Dimensjoner (L/B/H)470/189/155 cm
Akselavstand290 cm
Bilvekt2 175 kg
Bakkeklaring15,5 cm
Tilhengervekt1 800 kg
Bagasjerom foran20 liter
Bagasjerom bak480 - 1 260 liter
Garanti/km7 år/150 000 km
Batterigaranti/km7 år/150 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP***** (2022)
Kilde: Produsent/OFV *Kundelevert

Powered by Labrador CMS