-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Skjult i kulissene
Volvos EX 90 junior. Klar i 2023.
De som ikke sov i timen under Volvos EX90 presentasjon i Stockholm fikk med seg et superkort video-glimt av lillesøsteren til EX 90. På plass neste år, i et spennende segment der det nesten ikke finnes noe.
Jeg ser ikke bort fra at denne skal hete EX30. Volvo har tidligere sagt at de skal komme med en bil som skal ligge under 40-modellene og som skal bygges på Geelys SEA-arkitektur.
Og da er vel 30 en naturlig modellbetegnelse?
Foreløpig er det vel bare ved hjelp av Smart #1 du kan få deg en SEA-opplevelse i Europa, men dette er en skalerbar konstruksjon som med tiden kommer til å bære mange forskjellige Geely-modeller.
Zeekr 01 er en annen bil som allerede er i produksjon på dette underlaget. Og når de kommer i produksjon vil både Lotus Eletre og Polestar 4 være understøttet av en SEA-versjon.
Den kommende små-Volvoen vil befinne seg på den SAE-oppskriften med de mest kompakte målene du kan få der. Det betyr at vi befinner oss i et segment som egentlig bare befolkes av Smart – og kanskje den minste DS-en – akkurat nå.
Men utviklingen i Europa har vist at det slett ikke skader merkevaren å tilby en kompakt, forholdsvis rimelig bil. Volvo opplevde det kjapt med 40-serien som bare brukte et år på å bli merkets nummer to i volum – og fremdeles representerer den ¼ av det totale salget.
En slik bli vil også hjelpe Volvo å nærme seg elbil-ambisjonene sine. Vi har ikke noen 2022-prognoser å konfrontere dem med, men litt over 50.000 elbiler i år kan umulig være noe å være stolt av.
Det eneste konkrete målet vi kjenner er 600.000 batterielektriske i 2025. Det er et stykke dit.
De som har sett den lille sier at den ser fantastisk ut, og at den samlet mye større oppmerksomhet enn den store – de to ble åpenbart vist samtidig for folk som har behov for å vite.
Det kan ikke være mange detaljer som ble gitt om den lille, for svært lite har egentlig lekket ut i etterkant.
Men kanskje kan vi regne med litium jernfosfat (LFP) batterier. Det er slike Volvo tror skal hjelpe oss på veien ned mot $ 100 per kWt.
Og kanskje kan vi regne med at bilen blir bygget i Kina og eksportert derfra, akkurat som Smart #1.
Alle signaler tyder i hvert fall på at dette er noe å glede seg til.