-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Skjult i kulissene
Volvos EX 90 junior. Klar i 2023.
De som ikke sov i timen under Volvos EX90 presentasjon i Stockholm fikk med seg et superkort video-glimt av lillesøsteren til EX 90. På plass neste år, i et spennende segment der det nesten ikke finnes noe.
Jeg ser ikke bort fra at denne skal hete EX30. Volvo har tidligere sagt at de skal komme med en bil som skal ligge under 40-modellene og som skal bygges på Geelys SEA-arkitektur.
Og da er vel 30 en naturlig modellbetegnelse?
Foreløpig er det vel bare ved hjelp av Smart #1 du kan få deg en SEA-opplevelse i Europa, men dette er en skalerbar konstruksjon som med tiden kommer til å bære mange forskjellige Geely-modeller.
Zeekr 01 er en annen bil som allerede er i produksjon på dette underlaget. Og når de kommer i produksjon vil både Lotus Eletre og Polestar 4 være understøttet av en SEA-versjon.
Den kommende små-Volvoen vil befinne seg på den SAE-oppskriften med de mest kompakte målene du kan få der. Det betyr at vi befinner oss i et segment som egentlig bare befolkes av Smart – og kanskje den minste DS-en – akkurat nå.
Men utviklingen i Europa har vist at det slett ikke skader merkevaren å tilby en kompakt, forholdsvis rimelig bil. Volvo opplevde det kjapt med 40-serien som bare brukte et år på å bli merkets nummer to i volum – og fremdeles representerer den ¼ av det totale salget.
En slik bli vil også hjelpe Volvo å nærme seg elbil-ambisjonene sine. Vi har ikke noen 2022-prognoser å konfrontere dem med, men litt over 50.000 elbiler i år kan umulig være noe å være stolt av.
Det eneste konkrete målet vi kjenner er 600.000 batterielektriske i 2025. Det er et stykke dit.
De som har sett den lille sier at den ser fantastisk ut, og at den samlet mye større oppmerksomhet enn den store – de to ble åpenbart vist samtidig for folk som har behov for å vite.
Det kan ikke være mange detaljer som ble gitt om den lille, for svært lite har egentlig lekket ut i etterkant.
Men kanskje kan vi regne med litium jernfosfat (LFP) batterier. Det er slike Volvo tror skal hjelpe oss på veien ned mot $ 100 per kWt.
Og kanskje kan vi regne med at bilen blir bygget i Kina og eksportert derfra, akkurat som Smart #1.
Alle signaler tyder i hvert fall på at dette er noe å glede seg til.