-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Volvo EX30 Twin Performance Ultra
Kompakt, kjapp og populær
Med EX30 feide Volvo inn i norske bilkjøperes bevissthet og proklamerte at liten og kjapp svenske fra Kina kan være en vinner.
La meg ta det siste først: Ullent svensk opphav og produsert i Kina, slipper ikke Volvo EX30 unna EUs salgsbrems for kinesiske elbiler i form av konkurransedempende tollavgifter.
For EX30 hjelper det neppe med det svenske flagget godt synlig og sydd inn i høyre forseterygg og midtre hodestøtte i baksetet. Men det var EU. Norske myndigheter har derimot ingen planer om å anlegge fartsdumper i veien for kinesisk bilindustri.
På få måneder har EX30 plassert seg som Volvos bestselger i Norge ved å stå for 69 prosent av Volvos volum og samtidig bidratt til å løfte elbilandelen i Volvos portefølje til 93 prosent. Parallelt er EX30 landets nest mest kjøpte bilmodell med 6,4 prosent av samlet personbilvolum ved inngangen til september.
Ikke på Volvo-lest
Reaksjonene mot mangel på egen instrumentskjerm har heller ikke latt vente på seg, så for å se farten må blikket senkes ned til høyre på bilens eneste skjerm.
EX30 bygges ikke over samme lest som de litt større brødrene EX40/EC40, men har Volvo-eier Geelys egen plattform i bunnen, en plattform som så langt blant annet deles med Smart og Zeekr i Europa. Smart #1 og #3 samt Zeekr X er derfor halvbrødrene til EX30 hvor Volvoen med lengde på 4,23 meter er den klart minste av dem.
Men i motsetning til de tre nevnte konkurrentene kommer Volvo seg rundt EUs tollkrav ved å flytte produksjonen av det europeiske EX30-volumet til Volvos egne fasiliteter i Gent i Belgia så snart det lar seg gjøre. Hva det kommer til å bety for prisutviklingen på Volvo-familiens minstemann, vil kun tiden vise.
Nye kjøpere
For det hersker ingen tvil om at prisprofilen på EX30 orienterer Volvo mot nye kundegrupper, både yngre og godt voksne med ønske om noe lettkjørt og særs lettparkert i trang urbanitet, en bil hvor du blir rask varm på hendene i kaldt vær, hvor forstolene gir utmerket støtte og komfort og hvor det er forholdsvis lett å finne fram i menyene på vertikalt monterte dagsbordskjermen.
Eksempelvis ligger styringen av klimaanlegget nederst på skjermen, men det er virkelig en uting at skjerm-menyen må åpnes først for å få stilt inn speilene. Reaksjonene mot mangel på egen instrumentskjerm har heller ikke latt vente på seg, så for å se farten må blikket senkes ned til høyre på bilens eneste skjerm. EX30 har heller ikke headupdisplay. Det ville løst problemet.
På få måneder har EX30 plassert seg som Volvos bestselger i Norge ved å stå for 69 prosent av Volvos volum og samtidig bidratt til å løfte elbilandelen i Volvos portefølje til 93 prosent.
Jeg tror ikke Volvo ville valgt denne løsningen om bilen utelukkende hadde vært utviklet i Göteborg etter svensk sikkerhetstankegang.
Velger 4x4
Selv med hyggelig inngangspris viser det seg i praksis at kun et fåtall av EX30-kundene ender opp med «first price»-varianten, den ganske spartansk utstyrte med såkalt normal rekkevidde (344 km) og kun bakhjulsdrift. Nei da, tall fra OFV viser at av de 5 031 som åtte måneder ut i året har kvittert ut skiltene på EX30, har sju av ti krysset av både for omfattende utstyrspakker og firehjulsdrift. AWD betyr to motorer med samlet ytelse på 428 hk og rakettrask akselerasjon til 100 km/t på 3,6 sekunder – den akselerasjonsraskeste fabrikkbygde Volvo noensinne.
Topputgaven av EX30 koster selv med ganske mange tilvalg like fullt fortsatt mindre enn aller kjipeste EX40 uten tilvalg.
Ikke det at bakhjulsdrevne EX30 er noen svekling med 272 hk, men firehjulsdrift og stort batteri (64 kWt netto) veier generelt så tungt i folks bevissthet at to av tre som handler ny bil ender opp med AWD.
Halv million kroner
Testbilen EX30 Twin Performance Ultra er derfor ikke på noen måte irrelevant, men billig er ikke lenger den 4,23 meter korte og særs baksetetrange Volvoen som nærmer seg den halve millionen kroner, riktignok med felger oppgradert fra 19 tommere til råtøffe 20-tommere og inkludert tilhengerfeste som gjør det mulig å trekke 1 600 kg etter bilen. Alle kreftene gjør at det knapt merkes om noe henger bak. Det siste bygger på egen erfaring. Et båtslep var ikke merkbart på annet enn strømforbruket.
Men hvem bryr seg i hverdagen om strømforbruket når WLTP-målt rekkevidde, altså under forholdsvis gunstige kjøreforhold, oppgis til 450 km for denne varianten. På langkjøring, hvorav en god del foregikk på motorvei, klarte jeg å tyne 448 km ut av det fulladede batteriet.
Ikke skiluke
Derimot er det andre ting ved Volvoen det bør dveles ved som at den ikke har skiluke, det nevnte baksetet som knapt er til å sitte i for voksne, at forholdsvis sportslig oppsett for å håndtere de voldsomme kreftene går ut over kjørekomforten i møte med fartshumper, og at Volvo har vært så gjerrige at de fire vinduene betjenes via tre knapper og ikke fire, akkurat som på de fleste av VWs ID-biler. Hjulstøy på grov asfalt er heller ikke i nærheten like lav som i EX90, Volvos nye flaggskip.
Pluss også for at det enn så lenge er lett å slå av fartsvarslingen og at kjørefeltassistenten fungerer godt på godt merket motorvei.
Volvo EX30 Twin Performance Ultra
Pris fra* | Kr. 344 900 |
Pris testbil* | Kr. 481 575 |
Motor foran | 156 hk/200 Nm |
Motor bak | 272 hk/343 Nm |
Samlet ytelse | 428 hk/543 Nm |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 3,6 sekunder |
Toppfart | 180 km/t |
Batteri (brutto/netto) | 69/64 kWt |
Lading DC/AC | 153/22 kWt |
Ladefart 10-80% (oppgitt/test) | 26/29 min |
Forbruk 100 km (oppgitt/test) | 16,5/17,6 kWt |
Rekkevidde (WLTP/test) | 450/448 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 423/183/155 cm |
Akselavstand | 265 cm |
Bilvekt | 1 920 kg |
Nyttelast | 340 kg |
Taklast | 75 kg |
Bakkeklaring | 17,6 cm |
Tilhengervekt | 1 600 kg |
Bagasjerom foran | 16 liter |
Bagasjerom bak | 318-904 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen. *Levert Oslo |