Fiat Multipla

Flerbruksbiler er et begrep vi gjennom de seneste par årene har lært oss å leve med . Nå kommer fleksibilene, en variant som bygger på småbiler, men som likefullt skal romme både flere passasjerer og mer bagasje enn en normal personbil.

Publisert

Først publisert i BIL 11 - 1996.

I strid med hva som er vanlig har Fiat presentert prototypen på en bil som de hevder er så godt som ferdig utviklet — hele to år før den skal lanseres. Etter å ha hatt anledning til å studere bilen på nært hold, er det ikke vanskelig å tenke seg en grunn: Multipla har et så spesielt utseende at det vil kreve lang modningstid før folk flest vil "akseptere" et slikt syn ute på landeveien.

Undertegnedes første tanke da bilen åpenbarte seg med sin grønnfarge og tre par frontlykter, var at den lignet på en frosk. Allerede etter en times tid hadde jeg begynt å like denne rare fremtoningen.

— Dette er fremtidens bilarkitektur hvor fleksibilitet og komfort, form og funksjon er satt i høysetet, sa Fiat-sjefen Paolo Cantarella da bilen ble vist for europeisk presse.

Han kan ha rett i det, for vi vil allerede i løpet av førstkommende vinter se flere biler på veien som er bygget etter et lignende konsept og som har fått betegnelsen fleksibiler. Først ut er Renault Scénic, bygget på
Mégane-plattformen og deretter følger Toyota Picnic, begge omtalt på annet sted i bladet.

Tre pluss tre
Ideen til å ta i bruk det gamle Fiat-navnet Multipla (Fiat Multipla 600 kom i 1960) ble født under formgivningsarbeidet med Bravo/Brava. Konstruktørene ville prøve å virkeliggjøre tanken om å få plass til seks passasjerer og bagasje på 4 meter lengde. Det første konseptet med tre seterader, hver med to seter, ble etterhvert forlatt til fordel for 3+3. Bredden i skulder- og hodehøyde er et stikkord for at en slik seteløsning gir nok plass og komfort for passasjerene.

Slik som prototypen av dagens Multipla fremstår er den 3,99 meter lang (kortere enn Fiat Brava) og 1,87 meter bred (like bred som Lancia Kappa). Den tilsynelatende ulempen med tre seter foran er dempet ned ved at midtsetet kan skyves uvanlig langt bakover. På den måten unngår man at sjåføren får den begrensede bevegelsesfriheten det innebærer å ha en passasjer nesten på fanget.

Fjernlysene er plassert like under frontruten. Nærlysene sitter der hovedlysene vanligvis sitter, og tåkelysene sitter nederst i støtfangeren. Baklysene er samlet i en enkel enhet på hvert hjørne bak. Instrumentpanelet er midtplassert, med store klokker og knapper og det er frisk bruk av farger i interiøret.

Til hvilken pris?
Selv om salget av flerbruksbiler har nådd et visst volum i Europa det seneste året, har Fiat-konstruktørene her vært nødt til å holde bakkekontakt. Multipla vil være en nisjebil og kostnaden må ligge lavere enn for en gjennomsnittlig flerbruksbil. Selv om Fiat faktisk regner med å selge 45.000 Multipla-biler i året, er dette likevel et alt for lite volum til å forsvare kostnadene med å utvikle en ny plattform til å bygge denne bilen på. Tradisjonell presseteknikk ville blitt for alt for dyrt. Derfor er det utviklet en helt flat plattform av stålplate, hvor det bare er presset inn mindre riller og stukinger for å oppnå nødvendig stivhet.

Hva så med prisen? Italienerne antyder at den vil ligge på samme nivå som Fiat Marea Weekend, altså stasjonsvognutgaven av den nye bilen som kommer hit til landet til våren. Marea er ikke prissatt ennå, men med et slingringsmonn på 10.000 kroner begge veier vil vi gjette på en Multipla-pris på 235.000 kroner. Men det er langt frem til november 1998.

Powered by Labrador CMS