Mullen Five
Mullen Five
Mullen Five
Mullen Five
Mullen Five
Mullen Five
Mullen Five
Mullen Five
Mullen Five
Mullen Five
Mullen Five
Mullen Five
Mullen Five
Mullen Five
Mullen Five
Mullen Five
Mullen Five
Mullen Five

Ny aktør i bilbransjen

Mullen – med amerikanske røtter

I disse dager har en Mullen Five lagt ut på en sjarmør-runde. Den startet i Pasadena, via Anaheim og Los Angeles før den skal besøke andre amerikanske storbyer med høyt innslag av elbiler.

Publisert Sist oppdatert

Sist du hørte om Mullen fra oss, var like før lastebilutstillingen i Hannover i september da de kjøpte opp truck-start-up Bollinger. Men vi var der allerede for tre år siden da det dukket opp en underlig GT-coupe på New York utstillingen.

På bakveggen sto det Mullen.

Fullstendig ukjent da.

Egentlig nesten fullstendig ukjent nå også. Men California-basert med utgangspunkt i en bruktbilkjede, og så ville de sette eget navn på en sportslig coupé de skulle importere fra Kina.

Dragonfly er nå en egen del av Mullen-katalogen, helt omarbeidet og skal komme sent neste år.

Problemet mitt med Mullen er at alt det de har gjort til nå, har skjedd fullstendig støyfritt.

Ikke noen haussing av kommende egenskaper, ikke noen superdramatiske børstricks, ingen kjendiser hverken i front eller bakrom.

Selv designeren, Andreas Thurner – tidligere BMW – måtte jeg sjekke opp på nettet!

Men så, stille og rolig, dukker det opp en melding datert 17. november om at de nå har sikret 150 millioner nye dollar. Nok til å skru opp produksjonen på Mishawaka, Indiana, fabrikken (50.000 biler/år kapasitet). Nok til å sette i gang produksjonen av Bollingers to modeller. Nok til å eie alle installasjoner og all digital eiendom i fabrikken og nok til å bli eier av alle åndsverk og data.

Bilen skal starte på $ 55.000. Men hva du får for det, aner jeg ikke. Jeg har bare sett spredte antydninger til spesifikasjoner som 23 tommers hjul og 3,9 til 60 mph. (1,85 i RS-utgave, med 1.100 hk).

Og det hele ser vel litt Model Y-stort ut?

Jeg går ut fra at detaljene kommer jo mer salgsmoden den blir.

Men imens kan vi jo minne om Dragonfly som kommer til å befinne seg nokså alene på elbil-markedet. Selv om det er åpenbart at elektriske 2-setere, eller 2+2, er noe som trigger stadig flere produsenter.

Men de har enda en, som allerede er på plass i Europa.

De importerer bitte lille Xiaohu FEV (FEV betyr Family Electric Vehicle) – akselavstand 244 cm!

Etter at Mullen har satt sitt stempel på den, heter den Mullen I-Go. 16,5 kWt batteri gir 200 km rekkevidde og en 46 hesters motor gir deg 100 km/t.

Mullen har salgsorganisasjoner i Storbritannia, Irland, Frankrike og Spania, og i Tyskland er I-GO klar til lansering nå i desember.

Euro-prisen blir 12.111 pluss transport.

Mullen
Mullen
Mullen
Mullen
Mullen
Mullen
Powered by Labrador CMS