Maserati Folgore

Maserati i front?

Der ble elbilen billigere enn den fossile

Man har lenge snakket om prisparitet for elbiler – om når elbiler skal koste det samme, likt for likt som biler med forbrenningsmotor. Maserati gir inntrykk av at de er der.

Maserati reiste ikke så langt hjemmefra da lanserte sin nye Folgore-versjon av GranCabrio nylig

Bortsett fra at bilen i seg selv er verdt mye oppmerksomhet, var det et punkt som virkelig ble kommentert.

På tross av at bilen var sterkere og kvikkere enn forbrenningsutgaven, kostet den € 25.000 mindre!

Produsent-styrt

Nå vet de fleste, bortsett fra motorjournalister, at pris ikke har noe med verdi eller produksjonsomkostninger å gjøre, men at den er et instrument når bilen skal posisjoneres i markedet.

Det er derfor sannsynlig at Maserati selv bidrar ganske mye for å gjøre el-versjonene – Folgore-modellene – mer attraktive enn de ellers ville vært.

Vi ser det på Gran Turismo-prisene også, der Folgore igjen ligger de samme € 25.000 under Trofeo-versjonen.

Hos Grecale, derimot, koster Folgore bare € 1.000 under Trofeo-versjonen.

Mer verdt enn Porsche?

Men her kan vi se posisjonering igjen: Grecale Folgore koster ca. € 6.000 mer enn en fullspekka Porsche Macan. En differanse vi kan regne med at Maserati-folkene mener representerer Maseratis overklasse-forsprang.

Men det kan også hende vi ser et signal på at Maserati har bestemt seg for å gjennomføre målet om å bli bare-elektrisk i 2028, og at de derfor virkelig må begynne å bygge kundebasen allerede nå.

Selv om aktuelle salgstall antyder at de viktige Early Adopters allerede har adoptert alt de kan.

Dataforce forteller at Maserati-salget i Europa er 42 prosent ned første kvartal og at av de 1.400 bilene var bare snaue 50 batterielektriske versjoner.

Kanskje den nye prisingen endrer miksen. Kanskje også totalen?

LES OGSÅ:

Powered by Labrador CMS