-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Maserati i front?
Der ble elbilen billigere enn den fossile
Man har lenge snakket om prisparitet for elbiler – om når elbiler skal koste det samme, likt for likt som biler med forbrenningsmotor. Maserati gir inntrykk av at de er der.
Maserati reiste ikke så langt hjemmefra da lanserte sin nye Folgore-versjon av GranCabrio nylig.
Bortsett fra at bilen i seg selv er verdt mye oppmerksomhet, var det et punkt som virkelig ble kommentert.
På tross av at bilen var sterkere og kvikkere enn forbrenningsutgaven, kostet den € 25.000 mindre!
Produsent-styrt
Nå vet de fleste, bortsett fra motorjournalister, at pris ikke har noe med verdi eller produksjonsomkostninger å gjøre, men at den er et instrument når bilen skal posisjoneres i markedet.
Det er derfor sannsynlig at Maserati selv bidrar ganske mye for å gjøre el-versjonene – Folgore-modellene – mer attraktive enn de ellers ville vært.
Vi ser det på Gran Turismo-prisene også, der Folgore igjen ligger de samme € 25.000 under Trofeo-versjonen.
Hos Grecale, derimot, koster Folgore bare € 1.000 under Trofeo-versjonen.
Mer verdt enn Porsche?
Men her kan vi se posisjonering igjen: Grecale Folgore koster ca. € 6.000 mer enn en fullspekka Porsche Macan. En differanse vi kan regne med at Maserati-folkene mener representerer Maseratis overklasse-forsprang.
Men det kan også hende vi ser et signal på at Maserati har bestemt seg for å gjennomføre målet om å bli bare-elektrisk i 2028, og at de derfor virkelig må begynne å bygge kundebasen allerede nå.
Selv om aktuelle salgstall antyder at de viktige Early Adopters allerede har adoptert alt de kan.
Dataforce forteller at Maserati-salget i Europa er 42 prosent ned første kvartal og at av de 1.400 bilene var bare snaue 50 batterielektriske versjoner.
Kanskje den nye prisingen endrer miksen. Kanskje også totalen?
LES OGSÅ:
-
Til sjøs med Maserati
Maserati utnyttet Monaco Yacht Show bedre enn de fleste bilfabrikker.
-
Gjør banebil klar for landevei
Først gjorde Maserati en GT2 baneversjon av MC20. Så gjorde de en landeveisutgave av GT2-bilen.
-
Maserati går åpent og elektrisk
Halvannet år etter lanseringen av nye GranTurismo er Maserati nå klar med den åpne utgaven. Også den blir elektrisk.
-
Åtte nye biler på ny Stellantis plattform
Stellantis viser ikke bare nye biler, de viser nye plattformer også. Nå er STLA Large på plass. Dette er den andre som er lansert i serien, etter STLA Medium som ble vist i juli i fjor.
-
Masse rart fra Maserati
Da – kall det gjerne racerkjører – Edward Gjølberg skulle sette navn på sin hjemmebygde Ford-baserte racerbil på 50-tallet døpte han den Masserarti. Ikke bare fordi det var masserart i den, men fordi navnet assosierte med Maserati – det eneste virkelige superbilmerket som fantes da.
-
Manndomsprøve fra Maserati
I Monterey lanserte Maserati sin sterkeste (og raskeste?) noensinne. Men det blir ikke bare kjøringen som vil skille klinten fra hveten her.
-
Maserati på vei til banen igjen
På høy tid vil sikkert mange si. Maserati var der oppe lenge før Ferrari i det hele tatt fantes. Men det begynte å slukne da 250 F – verdens vakreste racerbil – begynte å bli gammel og Fangio gikk til Mercedes. Men minnet lever – det er jo bare 65 år siden.
-
Klassisk coupé er klar for fremtiden
Maserati GranTurismo er i alle fall for meg noe av det mest klassiske når det gjelder luksuriøse coupéer. Nå gjenoppstår den etter et par år i dvale.
-
GranTurismo for lange koseturer
Nye Maserati GranTurismo er foreløpig offisielt lansert, men de første bilene ruller allerede på italienske veier.
-
Maseratis sportsbil i sommerklær
Maserati har avduket sin nye MC20 i åpen versjon. Den tradisjonelle Spyder-betegnelsen er byttet ut med Cielo – italiensk for himmel.