-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Undersøkelse antyder
“Bilens feil!” - Kanskje det er sant
Stadig oftere forteller forsikringsselskapene om hvordan sjåførene skylder på bilen når de skal forklare hvordan ulykken skjedde.
J.D. Power, som blant annet gjennomfører store undersøkelser om bilers kvalitet og holdbarhet, har nettopp kommet med en rapport som konsentrerer seg om ADAS. Advanced Driver Assistance Systems – eller førerstøttesystemer som det heter hos oss.
Rapporten slår ganske enkelt fast at ADAS-hikk representerer 16 prosent av industriens problemområder i nye biler og at undersøkelsen deres avdekket 23,1 ADAS-feil per 100 biler.
Filholdere er de som er minst pålitelige, med 6,3 feil per 100 bil. Neste på listen er nødbremsing som sviktet på 4,6 av hver 100. bil.
Undersøkelsen består av tilbakemeldinger på mer enn 84.000 nye biler av 2022-modellårgang.
– Støtte-utstyr kan være utrolig viktig sier Asley Edgar, en av toppfolkene på den globale siden av J.D. Power. – Men like viktig er det at føreren kan stole på det. Dersom bilindustrien skal gå videre til automatkjørte biler, kan de ikke ta til takke med utstyr som er upålitelig allerede i dag,
Parallelt med denne forteller forsikringsselskapene at et annet stort problem med støtte-systemene er at sjåførene ikke forstår verken begrensingene eller mulighetene til utstyret.
Å tro at filholdere også betyr selvkjøring, er en meget vanlig misforståelse som stadig fører til vel-rapporterte, ofte dramatiske, ulykker.
53 % av intervjuobjektene som kjørte Cadillac Super Cruise, 12 % av Nissan/Infiniti ProPilot Assist-brukerne eller 42 % av de med Teslas AutoPilot, sa at de sytes det var helt i orden å behandle bilen som et 100 % autonomt kjøretøy.
– Det er ikke tvil om at bilprodusentenes markedsføring bidrar til denne misoppfatningen, sa David Harkey, daglig leder av forsikringsselskapenes trafikksikkerhetsorganisasjon.
Det er ingen grunn til at tilsvarende resultater og oppfatninger ikke skulle gjelde her hjemme. Og det er jo et paradoks at jo flere av disse ikke helt pålitelige hjelperne som stappes inn i en bil, jo bedre mulighet har den bilen til å score topp i EuroNCAP.