-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedsfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Undersøkelse antyder
“Bilens feil!” - Kanskje det er sant
Stadig oftere forteller forsikringsselskapene om hvordan sjåførene skylder på bilen når de skal forklare hvordan ulykken skjedde.
J.D. Power, som blant annet gjennomfører store undersøkelser om bilers kvalitet og holdbarhet, har nettopp kommet med en rapport som konsentrerer seg om ADAS. Advanced Driver Assistance Systems – eller førerstøttesystemer som det heter hos oss.
Rapporten slår ganske enkelt fast at ADAS-hikk representerer 16 prosent av industriens problemområder i nye biler og at undersøkelsen deres avdekket 23,1 ADAS-feil per 100 biler.
Filholdere er de som er minst pålitelige, med 6,3 feil per 100 bil. Neste på listen er nødbremsing som sviktet på 4,6 av hver 100. bil.
Undersøkelsen består av tilbakemeldinger på mer enn 84.000 nye biler av 2022-modellårgang.
– Støtte-utstyr kan være utrolig viktig sier Asley Edgar, en av toppfolkene på den globale siden av J.D. Power. – Men like viktig er det at føreren kan stole på det. Dersom bilindustrien skal gå videre til automatkjørte biler, kan de ikke ta til takke med utstyr som er upålitelig allerede i dag,
Parallelt med denne forteller forsikringsselskapene at et annet stort problem med støtte-systemene er at sjåførene ikke forstår verken begrensingene eller mulighetene til utstyret.
Å tro at filholdere også betyr selvkjøring, er en meget vanlig misforståelse som stadig fører til vel-rapporterte, ofte dramatiske, ulykker.
53 % av intervjuobjektene som kjørte Cadillac Super Cruise, 12 % av Nissan/Infiniti ProPilot Assist-brukerne eller 42 % av de med Teslas AutoPilot, sa at de sytes det var helt i orden å behandle bilen som et 100 % autonomt kjøretøy.
– Det er ikke tvil om at bilprodusentenes markedsføring bidrar til denne misoppfatningen, sa David Harkey, daglig leder av forsikringsselskapenes trafikksikkerhetsorganisasjon.
Det er ingen grunn til at tilsvarende resultater og oppfatninger ikke skulle gjelde her hjemme. Og det er jo et paradoks at jo flere av disse ikke helt pålitelige hjelperne som stappes inn i en bil, jo bedre mulighet har den bilen til å score topp i EuroNCAP.