-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
En av to stoler ikke på andre bilister
Undersøkelse viser at annenhver bilist ikke er trygg på kjøreevnene til andre de møter på veien.
– Hvis vi ser dårlig og farlig kjøring er det ikke rart mange blir utrygge.
Det sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge, om undersøkelsen Norstat har gjort på vegne av Frende.
Dette irriterer bilistene mest
Nordmenn er også spurt om hva de irriterer seg over ved andre bilister.
– Det er feil bruk av blinklys, feil i rundkjøringer, mobilbruk i bil og brudd på fartsgrensene som går igjen hos flest, sier Ytre-Hauge.
Skaper farlige situasjoner
Disse henger tydelig sammen med potensielt farlige situasjoner på veiene.
– Vi ser andre på veien som driver med farlige forbikjøringer, som ikke blinker før de svinger, som uten forvarsel kjører ut fra rundkjøringer, som ligger langt over fartsgrensen eller som ser på mobilen mens de kjører. Alt er med på å forme inntrykket vårt av andre bilister, sier Ytre-Hauge.
Mange møteulykker
Ved inngangen til august hadde 67 mennesker mistet livet på norske veier, viser tall fra Statens Vegvesen. Det er to flere enn samme periode i fjor. Nesten halvparten var møteulykker.
– Det viser hvor viktig det er at alle har full oppmerksomhet på det som foregår på veien foran seg. Møteulykker er ofte et resultat av manglende oppmerksomhet fra en av partene. Vi har en nullvisjon i Norge og både denne og forrige sommer har hatt høye dødstall, sier fagsjefen i Frende.
Holdningene dine påvirker andre
Han oppfordrer alle til å huske på at det viktigste er å komme trygt hjem.
– Du sparer lite på den ekstra forbikjøringen og du må alltid kjøre inn til siden og stoppe helt opp hvis du skal skifte radiokanal, ta en telefon eller lese en tekstmelding. Hvis alle tar ansvar for sin egen kjøring, vil det smitte over på andre. Og da vil vi også på sikt stole mer på de mange vi deler veiene med, sier Ytre-Hauge.
– Ta ansvar og vis hensyn
For høy fart, feil fokus eller ruskjøring er ofte årsaken til stygge ulykker på norske veier.
– Alle må ta ansvar og vise hensyn. Reglene er der av en årsak og de skal ikke tøyes eller brytes, sier Ytre-Hauge.