-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Glemmer du brekket kan det bli dyrt
Hvert år glemmer tusenvis å sette på håndbrekket når de setter fra seg bilen. – Bare flaks at ikke barn, voksne eller dyr blir skadet oftere.

Det sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge. Tidligere beregninger fra forsikringsbransjen har vist at rundt 2000 ulykker av denne typen registreres årlig.
– Minst en gang i uken ser vi skader fra førerløse biler som triller og treffer noe, sier Ytre-Hauge.
Biler som blir forlatt uten at håndbrekket er på triller ut i veibaner, ut av garasjer, inn i andre parkerte biler, ut av veien, inn i hager, stolper og autovern.
Milliardene ruller ut
– Av disse var snaut 50.000 påkjørsler av parkerte kjøretøy, som er en typisk skade fra rullende biler. Disse kostet nesten 600 millioner alene, sier fagsjefen.
Frende har registrert skadesaker der førerløse biler har forårsaket alvorlig personskade og dødsulykker.
Her ligger ansvaret
Han er ikke i tvil om hvor ansvaret for ulykken ligger.
– Det er det du som sjåfør som har. Du er ansvarlig for at bilen din er forsvarlig parkert når du forlater den, og da skal håndbrekket være på, enten det trykkes inn, tråkkes inn eller dras i på gamlemåten, sier Ytre-Hauge.
– Rutinen må sitte
– Det spiller ingen rolle om du parkerer for kvelden eller bare skal et kjapt ærend. Bilen kan plutselig begynne å trille uansett. Derfor må rutinen med å sette på håndbrekket sitte, sier Ytre-Hauge.
Han ber deg være ekstra oppmerksom når du parkerer i tettbygd strøk og på steder med bratt helling.
– Du kan også snu hjulene slik at de støter mot en fortauskant hvis du står i en bakke. Så har du sikret deg ekstra hvis bilen likevel skulle trille, sier Ytre-Hauge.