-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Mange utsetter verkstedbesøk
Mange bileiere utsetter reparasjoner de vet det er behov for, viser en ny undersøkelse. En dårlig strategi, mener flere eksperter.
To av ti biler har kjente feil og mangler som eieren har utsatt å gjøre noe med, ifølge en undersøkelse utført av YouGov for Autobransjens leverandørforening (ABL).
– Dette innebærer at en betydelig del av bilparken har et udekket reparasjonsbehov, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
Svarene viser ellers at menn er tregere enn kvinner med å få bilen på verksted. Det samme gjelder yngre sammenlignet med de godt voksne. Også inntekt ser ut til å påvirke verkstedvanene. Andelen som utsetter reparasjoner, er høyest blant bileiere med lav inntekt.
Kan gi høyere sluttregning
– Slike utsettelser kan gjøre vondt verre slik at sluttregningen vokser. Begynnende feil på eksosanlegg og bremser er typiske eksempler, sier Ian Wood, salgs- og markedssjef i Veng, som leverer bildeler til verkstedbransjen.
Han tror viljen til å ta kostnaden ved godt vedlikehold ofte reduseres etter hvert som bilen blir eldre og markedsverdien synker.
– For gamle biler kan jo kostnadene ved en anbefalt reparasjon noen ganger synes høye sett i forhold til kjøretøyets verdi. Da er det nok en del som kommer i tvil og venter, sier Wood.
Prioriterer det alvorligste
Feil det er gitt pålegg om å rette etter en EU-kontroll blir prioritert av de fleste, ifølge Katrine Køste. Hun er kjedeleder i AutoMester, som omfatter 220 verksteder rundt om i landet.
– Ting som ikke er like prekært blir ofte samlet opp og tatt ved neste ordinære service. Det ser vi mye av i disse dager, da mange husholdninger har måttet redusere budsjettet etter permitteringer, sier Køste.
Hun råder uansett alle til å handle raskt når det er fare for fordyrende følgefeil.
– Slitne komponenter i hjuloppheng og understell kan resultere i at for eksempel dekkene må byttes tidligere enn antatt. Da blir det plutselig ikke så gunstig å utsette den opprinnelige reparasjonen likevel.
Spår stor påskeutfart
Dersom årets påskeplaner baserer seg på bruk av bilen, kan det være fornuftig å rette kjente feil på forhånd, mener Arild Hansen i ABL.
– Når nesten alle skal feriere hjemme i Norge, blir det trolig ekstra stor påskeutfart. Da er det godt å vite at man har en bil i tipp topp stand. Mange verksteder har kapasitet til å hjelpe på ganske kort varsel.