-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Prisnedgang i bilforsikring
Prisene på bilforsikring har falt med 3,1 prosent siste to år. På MC har nedgangen vært enda større.
I følge Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) har prisnivået for de vanligste forbrukerforsikringene gått ned med i gjennomsnitt 2,9 prosent de siste to år.
Sterkest har nedgangen vært for MC-forsikring (motorsykkel og moped) og innboforsikring, mens prisene for reiseforsikring har steget.
I gjennomsnitt har prisnedgangen på MC vært på 8,9 prosent fra utgangen av første halvår 2006 til samme tidspunkt i 2008.
For bilforsikring var det en prisnedgang på 3,1 prosent i siste to års-periode, melder FNH.
Økt konkurranse
Rundt 14 prosent av kundene innen forbrukerforsikring har skiftet forsikringsselskap i løpet av det siste året. Samtidig har andelen av kundene som bruker flere enn ett selskap til å dekke sine forsikringsbehov økt til rundt 50 prosent.
Kommunikasjonsdirektør Leif Osland i FNH tror at konkurransen vil bli ytterligere styrket i tiden framover, ikke minst som følge av:
* Etablering av flere nye skadeforsikringsselskaper i løpet av de siste to årene, og flere er på vei.
* Oppmykning av oppsigelsesreglene i forsikring fra 2006, slik at man kan skifte selskap når man vil.
* Forsikringsselskapene har fra 2007 gjort det enklere for kundene å skifte selskap.
* Ny forskrift fra Kredittilsynet fra begynnelsen av 2008, med krav om at det opplyses om både årets og fjorårets pris på årets premievarsel.
* Web-baserte løsninger fra forsikringsselskapene gjør det enklere å sammenlikne priser.
Osland forteller at det jobbes med å videreutvikle nettstedet www.finansportalen.no, med bistand fra blant annet FNH. Den vil gjøre det enda enklere å sammenlikne både priser og forsikringsvilkår.
Måling av premieendringer
Gjennomsnittspremien framkommer ved å dele total bestandspremie innenfor hvert forsikringsområde på antall forsikrede objekter innenfor de samme områdene. Som tallmaterialet viser er det tatt hensyn til prisutviklingen siden begynnelsen av 2006. Slik får man målt premieutviklingen i reelle 2008-kroner.