Ford Puma: Snill katt

Med Puma har Ford skapt en snill sportskupé som nytes best i en- eller tosomhet. Dette er en bil hvis lynne passer norske veier og fartsbegrensninger!

Publisert

Ford Puma
Ford Puma

Først publisert i BIL 9 - 1997.

Ikke for det – å ligge i 200 km/t på tyske autobahn var intet problem under vår lille prøvekjøring. Men med en 1,7-liters Zetec SE-motor på 125 HK hanskes vi ikke med så overvettes mange krefter at sertifikatet gløder ved et hvert gasspådrag. Fart er relativt, og Ford Puma, med sin siviliserte dravillighet over hele turtallsregisteret, var aller morsomst å ratte på svingete skogs- og alpeveier i Bayern-distriktet.

Vår geologiske historie har gitt oss mange slike veier her i Norge. Og i likhet med sin mer kjøttfulle navnebror, klatrer Puma; eh, vi hadde nær sagt, som ei geit. Gearskiftene er akkurat passe hyppige, det blir ikke for mange av dem, men såpass at du får en liten Mark Bretonfeeling.

Fords siste tilskudd appellerer også til det barnlige i et voksent hjerte. Jeg hadde med meg Ford Motor Norges adm. dir Richard Waitz som kartleser noen timer. Det gikk til tider unna som om vi skulle ha "stjært" bilen, og i mang en stund hadde vi kunnet løst inn barnebillett hvor som helst – til sammen!

Men det skader sjelden å la adrenalinet leke seg litt i en tilværelse med mye alvor, så lenge man ikke risikerer andres liv og lemmer. Og Puma lystrer så direkte, og er så temmet, at den ikke byr på noen som helst overraskelser gjennom våre gyntske bukkeritt.

Data-bil
Puma er den første modellen Ford har utviklet 100% pr datamaskin, en jobb som tok kun 135 dager. Linjene kan godt beskrives som kattemyke; selv om noen sikkert vil anføre at den står litt høyt på potene. Men Puma er faktisk lav, bare 135 cm høy og 15 mm lavere enn Fiesta, hvis plattform bilen er bygget på.

Lyktene skiller seg ut. Foran som bak sitter tre runde lamper gjemt bak dråpeformede linser. Tøft synes vi, og det gir definitivt assosiasjoner til katteslekten.

Forsetene er gode; i hvert fall smekker en bakdel i størrelse medium godt på plass, og trives der. Bak er det trangt. Dette er så utvilsomt en 2+2 kupé. I bagasjerommet får du plass til det som en eller to trenger på langtur. Faktisk er det på 725 liter med baksetene nedslått. En spesiell detalj laget for å vanskeliggjøre tyveri, er at du må stanse motoren for å få åpnet bagasjerommet, en detalj som til tider kan irriterer!

Interiøret er også tiltalende og tilpasset bilens moderne og ungdommelige image. Lærtrukket sportsratt, gearspak med aluminiumkule og aluminiuminnrammede hvite instrumenter gir sportsbilassosiasjoner. Det eneste vi umiddelbart ikke liker, er at triptelleren er plassert under km-telleren på en måte som om den første tilsynelatende er en refleks av den siste.

De små "myntrommene" i Pumaen er videre såpass dype at med undertegnedes relativt stuttvokste fingre, blir det vanskelig å komme til bunns i dem. Også en irriterende detalj.

Ikke Tigra
Det er nærliggende ut i fra pris, ytelse og futuristisk utseende å sammenligne Puma med Opel Tigra. Men Fords representanter vil ikke være med på det. De anser sammenligningen nærmest for "upassende".

Det kan så være. Vi tror Puma vil klare seg godt i en test mot Tigras CC-utgave. Nå er ikke prisen fastsatt 100%. Både 220.000, 230.000 og 240.000 kroner er nevnt. Skulle den bevege seg fra 220.000 kroner mot 240.000 kroner, er Toyota Celica en mer passende sammenligning prismessig.

Ford planlegger en produksjon på 30.000 Pumaer pr år. Hovedmarkedene ligger i Mellom-Europa og Storbritannia. I Norge er den i salg først i mars neste år. Ford tror at kjøperne vil være 70% menn og at de hovedsakelig vil befinne seg i aldersgruppene 25-35 år og 50-60 år.

Mer enn 125 HK vil du ikke få i en Puma. Ikke fra fabrikkens side, i hvert fall. Bilen er så godt balansert med sin eksisterende motor, mener produsenten, at en sterkere motor bare vil forkludre det inntrykket.

I Norge satser man på å selge i underkant av 400 Puma pr år. Om man lykkes, kan avhenge av prisen. Ford Puma er en velbygd bil med gode kjøreegenskaper og takknemlig motor, men med sine 125 HK blir den aldri noe annet enn en sportskupé "light". Og da må prisen være det samme – light!

FORD PUMA:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1679 ccm. 92 kW (125 hk) v/6.300 o/min. 157 Nm v/4.500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran, tromler bak. ABS.
Dekk: 195/50VR15.
Mål: Lengde: 398,4 cm. Bredde: 167,4 cm. Høyde: 134,4 cm. Akselavstand: 244,6 cm. Sporvidde f/b: 145,0/141,1 cm.
Vekter: Egenvekt: 1.039 kg. Tillatt totalvekt: 1.400 kg.
Volum: Bagasjerom: 240 liter (VDA). Tank: 42 liter.
Aks. 0 - 100: 9,2 sek
Toppfart: 203 km/t
Forbruk by (EU-97): 0,97 l/mil
Forbruk landevei: 0,61 l/mil
Forbruk gjennomsnitt: 0,74 l/mil

Powered by Labrador CMS