-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Bruktbilselger
Albjerk Bil Drammen AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Salgskonsulent næring
Kverneland Bil Bergen
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Merkeansvarlig/Selger
Mobile Follo AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Administrerende direktør
Jæger Automobil AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
-
Serviceleder
Autoria Ski AS
-
Bilmekaniker
Autoria Ski AS
Dropper bensin – Smart går bare for el i Norge
Smart kutter i modellprogrammet og går heretter kun for elvarianten av Forfour og Fortwo i Norge. Særlig Forfour Electric Drive er interessant.
Det er suget etter elektriske biler i alle størrelser og ditto liten interesse for små bensinbiler som ligger bak når den norske importøren for Mercedes velger kun å satse på elektriske modeller fra undermerket Smart.
De siste to årene har mer enn halvparten av alle Smart solgt i Norge hatt en elmotor i hekken.
Det er i forbindelse med oppgradering av modellene Fortwo og Forfour at Smart bytter ut den elektriske pakken for både å øke effekt og rekkevidde. Fortsatt yter batteripakken 17,6 kWh, men bedre elektronikk i bilene har senket strømforbruket betydelig.
Økt effekt
Effekten økes fra 75 til 81 hk og momentet til 160 Nm. NEDC-målt rekkevidde oppgis nå til 160 kilometer for Fortwo og 155 kilometer for Forfour.
Jeg mener særlig Forfour er interessant i Norge fordi den konkurrerer direkte med Mitsubishi i-MiEV og VW e-Up. Med lengde på 3,50 meter er Smart like stor som Mitsubishien, men større bredde gjør at to voksne i forsetene har litt mer plass mellom skuldrene i Smart enn i den japanske elbilen.
e-Up er en tanke større, men har identisk motoreffekt med Smart. Dessuten begynner e-Up å bli ganske kostbar, den har passert 200.000 kroner og er 50.000 kroner dyrere enn i-MiEV. Selv om prisen på Smart Forfour ikke er kjent, må den bli billigere enn e-Up for i det hele tatt å være salgbar.
Dekker et behov
Hvorfor jeg er så opptatt av de minste elbilene med såpass kort rekkevidde som de tross alt har i en tid alle maser om mer rekkevidde, er at langt fra alle har behov for mer enn 100 kilometer effektiv kjørelengde om dagen. Ikke minst gjelder dette for mange biler i offentlig tjeneste hvor pris og kompakthet faktisk er viktigere enn lang rekkevidde.
Eksempelvis ble det registrert 1148 nye e-Up i fjor, og legges trillingene (Mitsubishi i-MiEV/Peugeot iOn/Citroën C-Zero) til ender antallet på 1970 biler, ifølge OFV.
Derfor tror jeg det er mulig å selge langt flere enn de 250 importøren opprinnelig har planlagt for i år når elektrisk Smart relanseres etter sommerferien.
Motor (plassert bak som i i-MiEV og BMW i3) og batteripakke er identisk i Forfour (fire dører) og Fortwo (to dører).
Sammen med Renault
Smart har samutviklet modellene sine med Renaults Twingo, hvilket betyr at alle tre i prinsippet bygges over samme lest. Forfour og Twingo produseres av Renault i Slovenia mens Smart bygger Fortwo selv i Frankrike. Fortwo er kortere, men ellers lik storebror.
Med lengde på 2,7 meter er naturligvis Fortwo en ekstremt lettparkert bybil, men jeg tror den er mest interessant som verdens første masseproduserte el-kabriolet. En så godt som lydløs «vise meg fram i» bil.
Riktigere vektfordeling gjør at elektriske Forfour kjører bedre enn bensinutgaven. 0 til 100 km/t på 12,7 sekunder holder ut av lyskryssene.
Morsom å kjøre
Morsom å kjøre er den også, ikke minst ute på landeveier som krever litt mer enn å sikte rett fram.
Den viktigste ulempen med Smarts elektriske mobilitet (og Mercedes B-klasse fra moderselskapet) er at de ikke kan hurtiglades slik som eksempelvis trillingene og e-Up.
Jeg er ikke så sikker på om det lenger er viktig for biler bygget til å oppholde seg i nærmiljøet og slett ikke eslet til å være noe annet enn bil nummer to eller tre i familien. Til det mener jeg Smart Forfour duger minst like godt som konkurrentene.
Modell | Forfour | Fortwo |
Pris | Ikke klar | Ikke klar |
L/B/H | 350/167/155 cm | 270/166/156 cm |
Akselavstand | 249 cm | 187 cm |
Motor | 81 hk | 81 hk |
Moment | 160 Nm | 160 Nm |
Batterikapasitet | 17,6 kWh | 17,6 kWh |
Drivlinje | 1A, bakhjulsdrift | 1A, bakhjulsdrift |
Egenvekt | 1200 kg | 1085 kg |
Bagasjerom | 185 – 975 liter | 260 – 350 liter |
0-100 km/t | 12,7 sek | 11,5 sek |
Toppfart | 130 km/t | 130 km/t |
Forbruk (NEDC) | 13,1 kWh/100 km | 12,9 kWh |
Rekkevidde (NEDC) | 155 km | 160 km |