-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Dropper bensin – Smart går bare for el i Norge
Smart kutter i modellprogrammet og går heretter kun for elvarianten av Forfour og Fortwo i Norge. Særlig Forfour Electric Drive er interessant.
Det er suget etter elektriske biler i alle størrelser og ditto liten interesse for små bensinbiler som ligger bak når den norske importøren for Mercedes velger kun å satse på elektriske modeller fra undermerket Smart.
De siste to årene har mer enn halvparten av alle Smart solgt i Norge hatt en elmotor i hekken.
Det er i forbindelse med oppgradering av modellene Fortwo og Forfour at Smart bytter ut den elektriske pakken for både å øke effekt og rekkevidde. Fortsatt yter batteripakken 17,6 kWh, men bedre elektronikk i bilene har senket strømforbruket betydelig.
Økt effekt
Effekten økes fra 75 til 81 hk og momentet til 160 Nm. NEDC-målt rekkevidde oppgis nå til 160 kilometer for Fortwo og 155 kilometer for Forfour.
Jeg mener særlig Forfour er interessant i Norge fordi den konkurrerer direkte med Mitsubishi i-MiEV og VW e-Up. Med lengde på 3,50 meter er Smart like stor som Mitsubishien, men større bredde gjør at to voksne i forsetene har litt mer plass mellom skuldrene i Smart enn i den japanske elbilen.
e-Up er en tanke større, men har identisk motoreffekt med Smart. Dessuten begynner e-Up å bli ganske kostbar, den har passert 200.000 kroner og er 50.000 kroner dyrere enn i-MiEV. Selv om prisen på Smart Forfour ikke er kjent, må den bli billigere enn e-Up for i det hele tatt å være salgbar.
Dekker et behov
Hvorfor jeg er så opptatt av de minste elbilene med såpass kort rekkevidde som de tross alt har i en tid alle maser om mer rekkevidde, er at langt fra alle har behov for mer enn 100 kilometer effektiv kjørelengde om dagen. Ikke minst gjelder dette for mange biler i offentlig tjeneste hvor pris og kompakthet faktisk er viktigere enn lang rekkevidde.
Eksempelvis ble det registrert 1148 nye e-Up i fjor, og legges trillingene (Mitsubishi i-MiEV/Peugeot iOn/Citroën C-Zero) til ender antallet på 1970 biler, ifølge OFV.
Derfor tror jeg det er mulig å selge langt flere enn de 250 importøren opprinnelig har planlagt for i år når elektrisk Smart relanseres etter sommerferien.
Motor (plassert bak som i i-MiEV og BMW i3) og batteripakke er identisk i Forfour (fire dører) og Fortwo (to dører).
Sammen med Renault
Smart har samutviklet modellene sine med Renaults Twingo, hvilket betyr at alle tre i prinsippet bygges over samme lest. Forfour og Twingo produseres av Renault i Slovenia mens Smart bygger Fortwo selv i Frankrike. Fortwo er kortere, men ellers lik storebror.
Med lengde på 2,7 meter er naturligvis Fortwo en ekstremt lettparkert bybil, men jeg tror den er mest interessant som verdens første masseproduserte el-kabriolet. En så godt som lydløs «vise meg fram i» bil.
Riktigere vektfordeling gjør at elektriske Forfour kjører bedre enn bensinutgaven. 0 til 100 km/t på 12,7 sekunder holder ut av lyskryssene.
Morsom å kjøre
Morsom å kjøre er den også, ikke minst ute på landeveier som krever litt mer enn å sikte rett fram.
Den viktigste ulempen med Smarts elektriske mobilitet (og Mercedes B-klasse fra moderselskapet) er at de ikke kan hurtiglades slik som eksempelvis trillingene og e-Up.
Jeg er ikke så sikker på om det lenger er viktig for biler bygget til å oppholde seg i nærmiljøet og slett ikke eslet til å være noe annet enn bil nummer to eller tre i familien. Til det mener jeg Smart Forfour duger minst like godt som konkurrentene.
Modell | Forfour | Fortwo |
Pris | Ikke klar | Ikke klar |
L/B/H | 350/167/155 cm | 270/166/156 cm |
Akselavstand | 249 cm | 187 cm |
Motor | 81 hk | 81 hk |
Moment | 160 Nm | 160 Nm |
Batterikapasitet | 17,6 kWh | 17,6 kWh |
Drivlinje | 1A, bakhjulsdrift | 1A, bakhjulsdrift |
Egenvekt | 1200 kg | 1085 kg |
Bagasjerom | 185 – 975 liter | 260 – 350 liter |
0-100 km/t | 12,7 sek | 11,5 sek |
Toppfart | 130 km/t | 130 km/t |
Forbruk (NEDC) | 13,1 kWh/100 km | 12,9 kWh |
Rekkevidde (NEDC) | 155 km | 160 km |