MEXICO 2022

Snart går starten

Drive to survive i virkeligheten: Her er alle bilene i 2023-versjon

Vi står rett foran første runde i årets F1-sirkus. Bahrain første helg i mars – før-sesong testing helgen før. Vi står også foran slippet av sesong fem av Drive to Survive, Netflix sin bruksanvisning for hvordan forstå Formel 1. Fredag 24. ser ut til å være slipp-datoen for Netflix, det er da du tar alle ti episodene i en binge – og ferdig med det.

Publisert Sist oppdatert

All hypen foran Netflix-starten tyder på at det blir drama i år også. Og at man kanskje i enda større grad viser vrangen. «Snilleste gutta kommer sist» er navnet på en episode, og oppsagte Schumacher er blant dem som ser ut til å få stor oppmerksomhet.

Men siden serien har innhold fra fjoråret er det to ting du ikke kommer til å se på skjermen.

Det ene er at det blir nok ikke viet særlig oppmerksom til hvor åpen og demokratisk denne «sporten» er. FIA presenterte et nytt avsnitt i regelverket sitt i desember der de sier at det er forbudt (bl.a. for førerne) «the general making and display of political, religious and personal statements or comments»…

Riktignok har Formel 1 sjefen, Stefano Domenicali, sagt at han skal ikke stanse kjeften på folk som syns de har noe å si.

Og kanskje klarer han å holde ord, han har allerede klart å parkere ganske nyvalgte FIA-president Mohammed Ben Sulayem på sidelinjen i forhold til F1 – det som skjer på banen er ikke noe mot det som skjer utenfor banen!

Men bare det at noen formulerer den type sensur i et sportslig regelverk, sier en del om hvordan dette er bygget opp.

Det er også noe annet dere heller ikke får med dere fra 2022-bildene på Netflix. De nye fargene, mønstrene og sponsornavnene på 2023-bilene.

De av dere som liker å pugge uniformene på bilene må heller bruke bildene her, enn 2022-bildene på Netflix, for å orientere seg i det nye feltet.

Red Bull RB 19

Red Bull starter slik de så ut i fjor. Kanskje en av feltets mest ikoniske grafiske løsninger. Ingen grunn til å endre noe som gir en så god identifikasjon selv i 300 km/t. Men ved de tre løpene i Amerika denne sesongen blir det et helt annet uttrykk på bilene. Da skal de la fansen få dekorere – det kan bli muntert.

Ferrari SF-23

Endringene her er ikke enkle å få øye på, men kjennere vil fort lære seg at Ferrari-navnet nå står i hvitt på svart bakgrunn på vingen bak, og det er flere svarte kontrastlinjer rundt chassiset enn før. Hva du nesten må bruke en fargetemperaturmåler for å merke er at rødfargen er ny – mikset av Ferrari Design. Den samme fargen skal også dekorere 499P, Hyperbilene, som skal kjøre 24 timer på Le Mans i år.

Mercedes-AMG W14

Mercedes-AMG F1 W14 E Performance Launch

Svart, nesten hele veien. Men siden når skal en Formel 1 bil være smoking-stilig? Den skal være dramatisk. Det er også sagt at teamet har spart på lakken her, for å krympe vekten – men det kan være akkurat den samme myte-historien som ble spredt om «sølvpilene» at de var lakkfrie for å spare de siste kiloene. Hvis ikke hjelmene blir forskjellige nok, kan du se forskjell på bilene: nummeret på Russels bil er i grønt, det til han andre er i gult.

Alpine A523

Alpine, som jeg kommer til å heie på i år, i den grad jeg heier, drar en copy paste av fjoråret ved å kjøre en rosa bil de tre første løpene i sesongen. Etter det vil de skifte tilbake til den vanlige blå og rosa. Hvis det lov å si det: den rosa Juventus bruker på sine drakter er litt mer maskulin enn den Alpine bruker – det er kanskje med overlegg fra Alpines side? Sporten trenger flere kvinner.

McLaren MCL60

Navnet? Det er ikke nummer 60 i en eller annen modellrekke de varter opp med. 60-tallet refererer til selskapets 60 års jubileum. I fjor avsluttet de med masse lakk fjernet fra bilen (fremdeles for å spare vekt) og de fortsetter med det i år. Det er ikke store felt tilbake med den tradisjonelle Bruce McLaren-oransje fargen, men det heldigvis også et par turkise innslag.

Alfa Romeo C43

Kanskje siste året for Alfa i Formel 1. Sauber, som har driftet teamet, blir Audi neste år, og dukker opp igjen først i 2026. Kanskje derfor har italienerne tatt den helt ut, med en dramatisk blanding av rødt og svart, samtidig som de har tatt en sigarett-reklame-finte. Hovedsponsorer i år er spille-selskapet Stake og live-streaming selskapet Kick. Akkurat som den gang lagene fremdeles brukte sigaretter som sponsorer i F1 blir spille/streame-reklamen dekket over i land hvor den slags er forbudt.

Aston Martin AMR23

Aston har gjort som Ferrari og endret hovedfargen – i dette tilfelle grønnaktig – et par grader. Dessuten – men det vil du ikke kunne se – er de så stolte av at de er 110 år at det må fortelles om det på logoen. «110 ikoniske år» står det der. Det skal jeg si – det er vel ingen andre på den banen som har gått konk så ofte som dem. Hvis det skaper et ikon, så gjerne for meg.

Haas VF-23

Haas er jo blitt en favoritt i Drive to…-serien, først og fremst på grunn av teamsjefens, Günther Steiner, kjappe, og ganske drøye bemerkninger underveis. Nå er de tilbake til sine gamle farger, rødt og hvitt over ganske mye karbon. De er ikke lenger sponset av Uralkali, men av MoneyGram og Chipotle – og har derfor, heldigvis, kunnet droppe fargene i det russiske flagget. Feltets peneste?

AlphaTauri AT04

Her har det skjedd ting, selv om du må konsentrere deg litt for å finne ut hva det er snudd opp-ned på. Red Bull logoen på motordekslet har gått fra å være hvitt til blått, og siden av bilen er nå ganske blå hele veien. Men det er også innslag av rødt, takket være ny sponsor, Orlen, og det har skjedd ting foran. Den blå fronten er blitt hvit. Hjemmesiden deres kan du fremdeles lese på russisk. Minne fra den gang Daniil Kvyat kjørte for dem?

Williams FW45

Williams Racing har røtter tilbake til 1977. Du skal komme opp med ganske sikk-sakkete slektshistorier hvis du skal kunne vise frem et Grand Prix team med like dype røtter. I år hadde vi vel også håpet på et annet historisk fenomen: Gulf-fargene tilbake i full målestokk, etter at de ble Williams-sponsor. Men det holder med et par dekaler der bak. Legg imidlertid merke til beskjeden om Duracell-sponsen på luftinntaket over førerplassen. Det ser jo ute som et batteri – en smart måte å utnytte et grafisk element i 3D. Ellers er det den klassiske blå William-kuløren over hele fjæla.

Best likt av fansen

Et av disse nettstedene med brukere som tar Formel 1 på alvor kjørte en avstemning om hvem som hadde det beste eksteriøret i år. Slik endte det sist jeg så etter:

Mercedes35 %
Ferrari27 %
Alfa Romeo10 %
Aston Martin7 %
McLaren6 %
AlphaTauri4 %
Red Bull4 %
Haas3 %
Williams3 %
Alpine1 %

Motorer

Nå kommer du ikke til å se noe særlig av motorene underveis, men når de ryker så er det kanskje greit å vite hvem som har skylden – hvis det ikke er laget selv.

Mercedes, Aston-Martin, McLaren og Williams bruker motorer fra Mercedes-AMG.

Ferrari, Alfa Romeo og Haas får motorene fra Ferrari

Red Bull og AlphaTauri henter sine hos Honda

Alpine er eksklusiv kunde hos Renault, men har lovet å bidra til Andrettis eventuelle Cadillac-lag-

Mye nytt fra 2026

Og bare så dere vet noe av det som venter dere: Her er motorleverandørene som er klare til 2026-sesongen da vi kan vente nye motorer etter en oppskrift som er enda mer konservativ enn dagens.

Vil du tro at racerbilenes øverste klasse fremdeles konsentrerer seg om forbrenningsmotorer, med en slags hybrid-løsning?

Er det mulig, liksom?

Og frakten innen Europa skal fortsette på diesel og resten av verden skal criss-crosses ved hjelp av aeroplaner.

«Racing improves the breed».

Hvilken breed?

Men de som kommer på banen da er:

  • Alpine Racing
  • Audi
  • Ferrari
  • Honda
  • Mercedes-AMG og
  • Ford med Red Bull.

Porsche mangler på denne listen, men det er åpning for «sent anmeldte, dersom den foreslåtte motoren har de nødvendige kvaliteter»!

Men imens: god fornøyelse med årets sesong.

Powered by Labrador CMS