Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai

Qashqai får ny diesel

Lave utslipp står i fokus når Qashqai får en ny, 1,6-liters dieselmotor som kan kombineres med firehjulsdrift.

Publisert Sist oppdatert

Så langt har det bare vært toliteren som har vært mulig å kombinere med firehjulsdrift på Nissans viktigste bil, Qashqai.

Bestselgeren er, og kommer ganske sikkert fortsatt til å være, 1,5-literen med forhjulstrekk, men nå har også de som ønsker firehjulsdrift fått et nytt alternativ.

Resultatet har blitt en mer effektiv motor, som når den får start/stopp på nyåret sniker seg ned til 119 gram med tohjulstrekk, og 135 g/km med drift på alle fire.

Like sterk
Dreiemomentet er det samme i den nye 1,6-literen som i toliteren som fortsatt kommer til å eksistere i sortimentet, fordi denne er den eneste som kan kombineres med automatgir.

320 Newtonmeter og 130 hester er tallene for den nye motoren, som er utviklet av Renault og som står godt til Qashqai.

Til tross for at den er 20 hester svakere enn toliteren, oppleves den som mer fleksibel.

Les vår test av Qashqai mot Peugeot 3008

Upresset og med stabilitetskontrollen (ESP) slått på opptrer Qashqai helt ukomplisert på veien. Høyden og en optimalisering mot komfort gjør imidlertid at bilen blir tydelig understyrt om du presser den ut mot grensene.

Skulle du finne på å slå av ESP får du en litt uforutsigbar bil som understyrer samtidig som den gjerne byr på en bakhjulsskrens.

Ned 30.000
Nå skulle vi kanskje tro at det å redusere størrelsen på motoren også ville gi en gevinst i form av lavere pris, og det stemmer. Likevel er ikke forskjellen så stor at det vil bli noen enorm endring i andelen firehjulsdrift. I dag ligger den litt under 20 prosent.

Dagens toliter med 159 gram CO2-utslipp, koster i billigste utgave med firehjulsdrift 389.600 kroner. Med den nye motoren vil billigste firehjulsdrevne med diesel koste 355.900 kroner.

Fortsatt vil man også levere toliteren på 150 hestekrefter, men da bare i kombinasjon med automatkasse. Denne starter på 454.000 i laveste utstyrnivå.

Prisforskjellen opp til syvseteren Qashqai +2 ligger fortsatt på rundt 30.000 kroner.

Sånn sett kan du nå kjøpe en lang Qashqai med firehjulsdrift for samme prisen som du tidligere betalte for en kort utgave.

Dyrere med start/stopp
En litt uventet vri er at start/stopp-systemet på Qashqai koster rundt 7000 kroner. Av dette klarer bare avgiftsreduksjonen som kommer som følge av lavere utslipp å spise opp rundt 5.000.

Dermed ender du som forbruker opp med å betale 2.000 kroner for å slippe ut mindre CO2 – spørsmålet er om veldig mange kommer til å velge akkurat denne løsningen.

Qashqai henger fortsatt godt med. Nissan har rykte på seg for å levere bra kvalitet, og den engang så nyskapende crossoveren er ikke noe unntak.

+ Praktisk bil, billigere med firehjulsdrift.

Powered by Labrador CMS