-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
VW Polo for femte gang
Femte generasjon Volkswagen Polo handler om å skrive et nytt kapittel til historien om en 34 år gammel småbil.
Egentlig starter Polo-historien i 1973 med Audi 50, som to år senere dukket opp med VW-emblem i fronten, 10 hk mindre motor og litt mer spartansk utstyrt. Ellers var det meste likt.
Men der stopper historien om Audis minste bil som etter hvert skulle vise seg å bli en av Volkswagen-konsernets store suksesser med nær elleve millioner solgte enheter så langt.
Konservativ
Så når VW nå inviterer til prøvekjøring av femte generasjon av en Polo, som gjennom hver generasjon har vokst både i lengde og innvendig volum, til et nivå som gjør at den nå passerer andre generasjon av storebror Golf i størrelse, handler nyheten først om fremst om konservatisme satt i system og en umiddelbar frontlikhet til Golf.
– Takk og pris. Vi er glade for at VW velger den trygge veien, og fordi vi er konservative selger vi mange biler, presiserer informasjonsdirektør Paul Hegna hos importør Harald A. Møller.
Møller solgte virkelig mange Polo og gjorde den i flere tiår til klasseleder. Ved lanseringen av fjerde generasjon Polo tidlig på 2000-tallet, uttalte Møllers daværende PR-sjef, Jon Røhrt, at vi sto foran Poloens tiår... Røhrt hadde bare glemt at Toyota ville det annerledes – med Yaris.
På ny klasseleder?
– Med et litt bedre bilmarked, håper vi å selge 1800 Polo i 2010 og gjenerobre posisjonen som klasseleder, fortsetter Hegna.
– Vi lever i en overdekorert verden, og folk er gått lei av det. God design trenger ingen dekor, sier Walter de Silva, sjef for VW-gruppens design, for å understreke at ny Polos styrke ikke ligger i et fancy ytre, men rene linjer og gjennomarbeidet kvalitet.
Er så dette bra nok i en ulveaktig verden med glupske konkurrenter på alle kanter?
Vel, ny Polo flytter ikke så mange grenser og henvender seg i første rekke til gamle Polo-eiere fordi de umiddelbart kjenner igjen det Volkswagenske DNA. Ei heller oppleves bilen like inspirerende og underholdende som Ford Fiesta på krevende veier, fordi den ikke har god nok styring.
Men spiller det egentlig noen rolle? Polo kjører mer enn godt nok og er med en lengde på 3,97 meter gjennomsnittlig stor og rommelig. Likevel scorer Polo flest poeng på at den vinner miljøkampen med nye motorer som utfordrer konkurrentene til å yte mer og forbruke mindre. Dessuten er Polo den eneste i klassen med dobbeltclutchet girkasse (DSG).
Best på utslipp
For oss framstår Polo med 1,6 liter / 90 hk i BlueMotion-variant, og CO2-utslipp offisielt målt til 96 gram/km, som foreløpig vinner. Den har kraft nok med 230 Nm i moment og nøyer seg med 0,36 liter/mil i forbruk.
Alle dieselmotorene, enten de yter 75 hk, 90 hk, 90 hk med DSG-girkasse eller 105 hk slipper ut samme mengde CO2 – 109 gram/km – og vil være tilgjengelige ved introduksjonen i bakkant av sommerferien. Syv forskjellige bensinmotorer (60 til 170 hk) leveres også. La oss rope hurra for 1,2 liter / 105 hk med DSG-girkasse – så langt Polo-programmets mest underholdende variant!
Hegna opplyser at Polo kommer både som sedan og trolig stasjonsvogn i markeder som etterspør slike modeller, men at Polo først og fremst handler om bil med tre eller fem dører i Norge. Tredørs kommer senere.
Så til prisene. – Ikke klare før midt i juni, sier Hegna, men han antyder rundt 170.000 kroner for 1,2 liter / 60 hk i Trendline utstyrspakke.
Konkurrenter: Toyota Yaris, Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 207 og alle de andre småbilene.
+
Konservativ småbil med moderne motorprogram.
-
Ikke like underholdende å kjøre som de beste i klassen.
Motor: | 4 syl. dieselmotor, 1598 ccm. |
Effekt: | 66 kw (90 hk) v/4200 o/min. |
Mål: | 397/168/146 cm (LxBxH) |
Akselavstand: | 247 cm. |
Bagasjerom: | 280/952 liter |
Egenvekt m/fører: | 1332 kg. |
Aks 0-100 km/t: | 11,5 sek. |
Toppfart: | 180 km/t. |
Forbruk blandet kjøring: | 0,42 l/mil. |
CO2-utslipp: | 109 g/km. |
Pris basisutgave: | Ikke avgjort. |