Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI

Polo GTI til hygge og nytte

Polo GTI er ikke bare den raskest seriebygde småbilen til VW, men uten tvil også den beste.

Publisert Sist oppdatert

Hva slags bil er dette?

Med VW Polo GTI anno 2015 er VW endelig tilbake med en liten og kjapp en. Dette skulle bare mangle med tanke på bilens tradisjoner, og ikke minst etter WRC-seieren med nettopp en bil basert på Polo.

Men du skal ganske tett innpå for å se at Polo GTI ikke er dusinvaren det ruller tusener av på norske veier. Doble eksosrør, røde bremsekalipere, en noe mer aggressive front samt den karakteristiske røde stripa foran, er de mest iøynefallende forskjellene.

Setene har også det lett gjenkjennelige skotske rutemønsteret.

Ifølge Anita Svanes, VWs norske informasjonssjef, blir Polo GTI å få kjøpt i Norge både med tre og fem dører. Men så langt er prisene kun oppgitt med fem dører, og den vanlige Poloen tas også til landet kun med fem dører.

Polos historie går tilbake til 1975 som en enklere, billigere og motorsvakere variant av Audi 50. Kort tid etter var Audi 50 borte. Første Polo GT kom allerede i 1979 med svimlende 60 hk.

Mer fres over sakene ble det først i 1987 med kompressormatede G40. Speedometeret gikk til optimistiske 240 km/t, og de 115 hestene tok bilen til 100 km/t på 9,0 sekunder med 196 km/t som toppfart. Så fulgte nye GTI-er i 1998 (med 120 hk), 2006 (150 hk) og 2010 (180 hk).

Motor- og drivverksalternativer?

Den firesylindrede turbomotoren med 1,8-liters motorvolum kommer naturlig nok fra konsernets rikholdige hyller og brukes blant annet i flere Audi-modeller. Men ikke i konkurrenten A1 S som enn så lenge benytter den gamle 1,8-literen fra forrige Polo GTI.

1,8-literen er råsterk i bunnen med 320 Nm i moment allerede fra 1450 omdreininger. Mens VW benytter en sekstrinns DSG-kasse i Golf GTI, står den noe mer økonomiske med sju trinn i Polo GTI.

Ulempen er at sistnevnte ikke tåler motorens maksimale moment på 320 Nm, så momentet er tatt ned til 250 Nm i DSG-varianten. I praksis spiller det likevel liten rolle, begge er like kjappe til 100 km/t (6,7 sekunder) og begge har identisk toppfart på 236 km/t.

Med sine 192 hk (pluss 12 hk fra forgjengeren) er eksempelvis Polo GTI bare 0,3 sekunder langsommere til 100 enn storebror Golf GTI med sine 230 hk.

Kun Peugeot 208 GTI har mer motorkraft å spe på med enn Polo GTI, men uansett er Polo på papiret raskest til 100 og har høyest toppfart av alle kompakt-GTI-ene som selges i Norge.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?

Forskjellene består først og fremst i hvor lite Polo GTI skiller seg ut fra standardbilen.

Men hvorfor GTI ikke har city nødbremsefunksjon som er standard i alle andre Polo-modeller, står for oss som en gåte.

Hvordan er den å kjøre?

Ingen skal beskylde VW for ikke å kunne lage kjøreglade biler om de først vil. Det er Golf GTI er et glitrende eksempel på det.

Sånn sett tilbyr VW i Polo GTI nær identisk kjøreopplevelse. Det hele skjer ukomplisert, problemfritt og hyggelig samtidig som det går fort, enten du skulle ha forvillet deg ut på en bane eller inntatt favorittveistrekningen.

I motsetning til eksempelvis Ford Fiesta ST framstår Polo GTI i hverdagen som langt mindre ekstrem med mindre du scroller deg til bunnen i sportsprogrammet (eller på DSG-varianten trykker inn sportsknappen) og med det fjerner det meste av komforten.

Mange vil velge DSG-girkassen på grunn av komforten og kassens skiftehastighet. Det blir en smaksak å veie den sportslige gleden som bor i å gire seg gjennom turtallsregisteret på hyggeturene opp mot comfort og makelighet med DSG.

Kjøper du bilen, så husk å krysse av for LED hovedlys samt sportsunderstell med støtdemperregulering, stivere fjær- og demperavstemming, stivere støtdempere i sportsmodus og sportsligere gassrespons, styrerespons, lyd og giring.

Hvem passer den for?

Dette er bilen for dem som verdsetter kjøreglede uten å kompromisse på plass eller andre brukeregenskaper. Fornuft i hverdagen, glede på fritiden.

Hvem konkurrerer den mot?

Også blant de små GT-bilene er det mange å velge mellom. Nærmest kommer Peugeot 208 GTI, Ford Fiesta ST og Audi A1 S, dernest Mini Cooper S og litt mer perifere Nissan Juke, alle med mellom 182 og 200 hk og – med unntak av Audi – priset rundt 300.000 kroner.

Hva koster det hele?

Med start på 301.100 kroner priser VW seg i nedre GTI-sjikt. Bilen leveres også svært godt utstyrt og trenger lite ekstrautstyr.

Til sammenlikning koster Ford Fiesta ST 299.000 kroner og Peugeot 208 GTI 322.000 kroner. Men de to sistnevnte er tredørs biler mens Polos pris inkluderer fem dører.

Dette liker vi:

Kjører svært bra. Få kompromisser i forhold til funksjonalitet. Fem dører.

Dette liker vi ikke:

Knapt noe.

Fakta VW Polo GTI

* Med DSG girkasse

Motor:

4 syl/bensin, 1798 ccm.

Effekt:

141 kW/192 hk v/4200 o/min.

Dreiemoment:

320/250* Nm v/1450/1250 o/min.

Drivlinje:

6M/7DSG, forhjulsdrift.

LxBxH:

398/168/144 cm.

Akselavstand:

247 cm.

Vekt m/fører:

1197 kg.

Tilhengervekt:

1200 kg.

Bagasjerom:

204-882 l.

Tankvolum:

45 l

Aks. 0-100 km/t:

6,7 sek.

Toppfart:

236 km/t.

EU snittforbruk:

0,60/0,56* l/mil.

CO2-utslipp:

139/129* g/km.

Pris fra:

Kr. 301.300/308.900*

Når i Norge:

Februar 2015

Powered by Labrador CMS