Kia Sorento Hybrid

Kia Sorento Hybrid

Kia Sorento Hybrid

Kia Sorento Hybrid

Kia EcoDynamics

Kia EcoDynamics

Kia cee'd Hybrid

Kia cee'd Hybrid

Kia cee'd Hybrid

Kia cee'd Hybrid

Kia EcoDynamics

Kia-hybrider i kø

Hele tre hybridmodeller, med henholdsvis gass-, bensin- og dieselmotorer som drivkilde, viser seg frem på Kia-standen i Frankfurt.

Publisert Sist oppdatert

Alle Kias drivstoffeffektive bilmodeller vil bli lansert under den nye logoen EcoDynamics.

Den LPG-drevne, med navnet Forte (eller Cerato), er ikke særlig aktuell for Norge, men både den nye Cee’d med 1,6-liters bensinmotor og Sorento med 1,6-liters turbodiesel, vil kunne finne veien til Norge, men det er foreløpig høyst uvisst når.

Bensinmotoren i Cee’d Hybrid yter 115 hk og er kombinert med en vekselstrøms synkronmotor med 15 kW effekt. Sammen med CVT-gearkasse og start/stopp-system skal dette gi et CO2-utslipp på 96 g/km, noe som er 25 prosent lavere enn for bensinmotoren alene.

Batteripakken på 5,3 Ah er plassert på ene siden av bagasjerommet.

Snillere Sorento

Hybridutgaven av den nye Sorento, er basert på et litt annet system. Dieselmotoren er utstyrt med totrinns turbo og yter 163 hk. Den er kombinert med en 40 kW (54 hk) elektromotor som driver forhjulene via en dobbelclutch-gearkasse (også ny i Kia-sammenheng).

Som i Cee’d består batteripakken av litium-ion-batterier, som her er plassert under bagasjerommet.

Som hos mange andre bilprodusenter, blir den gjerrige utgaven av Sorento utstyrt med lettrullende miljødekk, senket chassis og bedre aerodynamikk (blant annet i form av tettere grill som betyr noe redusert motorkjøling) for å spare drivstoff.

Det betyr at den 1663 kg tunge Sorento Hybrid får et CO2-utslipp på 119 g/km, 30 prosent lavere enn med den snilleste motorversjonen på den vanlige Sorento.

Powered by Labrador CMS