-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kia-hybrider i kø
Hele tre hybridmodeller, med henholdsvis gass-, bensin- og dieselmotorer som drivkilde, viser seg frem på Kia-standen i Frankfurt.
Alle Kias drivstoffeffektive bilmodeller vil bli lansert under den nye logoen EcoDynamics.
Den LPG-drevne, med navnet Forte (eller Cerato), er ikke særlig aktuell for Norge, men både den nye Cee’d med 1,6-liters bensinmotor og Sorento med 1,6-liters turbodiesel, vil kunne finne veien til Norge, men det er foreløpig høyst uvisst når.
Bensinmotoren i Cee’d Hybrid yter 115 hk og er kombinert med en vekselstrøms synkronmotor med 15 kW effekt. Sammen med CVT-gearkasse og start/stopp-system skal dette gi et CO2-utslipp på 96 g/km, noe som er 25 prosent lavere enn for bensinmotoren alene.
Batteripakken på 5,3 Ah er plassert på ene siden av bagasjerommet.
Snillere Sorento
Hybridutgaven av den nye Sorento, er basert på et litt annet system. Dieselmotoren er utstyrt med totrinns turbo og yter 163 hk. Den er kombinert med en 40 kW (54 hk) elektromotor som driver forhjulene via en dobbelclutch-gearkasse (også ny i Kia-sammenheng).
Som i Cee’d består batteripakken av litium-ion-batterier, som her er plassert under bagasjerommet.
Som hos mange andre bilprodusenter, blir den gjerrige utgaven av Sorento utstyrt med lettrullende miljødekk, senket chassis og bedre aerodynamikk (blant annet i form av tettere grill som betyr noe redusert motorkjøling) for å spare drivstoff.
Det betyr at den 1663 kg tunge Sorento Hybrid får et CO2-utslipp på 119 g/km, 30 prosent lavere enn med den snilleste motorversjonen på den vanlige Sorento.