Et lite gløtt for BilNorge dagen før dagen. (Foto: Øivind Skar)
Et lite gløtt for BilNorge dagen før dagen. (Foto: Øivind Skar)

Kia Stinger på snarvisitt til Norge.
Kia Stinger på snarvisitt til Norge.

Kia Stinger på snarvisitt til Norge.
Kia Stinger på snarvisitt til Norge.

Kia Stinger på snarvisitt til Norge.
Kia Stinger på snarvisitt til Norge.

Kia Stinger på snarvisitt til Norge.
Kia Stinger på snarvisitt til Norge.

Kia Stinger på snarvisitt til Norge.
Kia Stinger på snarvisitt til Norge.

Kia Stinger på snarvisitt til Norge.
Kia Stinger på snarvisitt til Norge.

Kia Stinger på snarvisitt til Norge

Det blir ingen passering i stillhet. Kias motorsterke og påkostede Stinger kommer til Norge. Riktignok dukker bilen først opp sent i høst, men under lanseringsfesten for Kia Picanto på Verdens Ende på Tjøme fikk forhandlere og turgåere en forsmak på hva som er i vente.

Publisert Sist oppdatert

Kia Stinger har vært voktet med største hemmelighet og ankom Vestfolds fylkeshovedstad direkte fra Kias hovedkvarter i Frankfurt i lukket bil.

Men ikke for at de 130 forhandlerne som er samlet i Tønsberg skulle få et glimt av den der.

Nei, ved å skysse forhandlerne sjøveien til Verdens Ende via Færder fyr, var det tid nok til i hemmelighet å frakte Stinger til Tjømes ytterpunkt. Ikke rart at applausen var stor da de noe forblåste forhandlerne steg i land til kveldens høydepunkt.

Stinger er både stor og påkostet. En Gran Turismo for de store anledninger og lange reiser.

Den låner plattform fra moderselskapets Genesis, er 4,83 meter lang, 1,87 meter bred og 1,40 meter høy.

For virkelig å understreke kjøreopplevelsen er bilen i utgangspunktet bakhjulsdrevet (alternativt firehjulsdrevet) slik som de fleste andre store premiumbiler Kia ser som konkurrenter til Stinger.

– Alle Stinger blir automatgiret med åtte trinn, men vi har ikke bestemt oss for hvilke motorvarianter som er aktuelle for Norge. Pris er også altfor tidlig å si noe om, sier Mette Simonsen Sauge, informasjonsansvarlig i Kia Norge.

Stinger var Kias fluepapir på bilmessen i Detroit i januar med Europa-premiere i Genève et par måneder seinere.

Fordi Europa har tyngre fokus på CO2-utslipp enn eksempelvis USA tror Kia at den nyutviklede dieselmotoren på 2,2 liter med 200 hk effekt og 440 Nm i moment samt 2,0 bensinmotoren med 255 hestekrefter og 353 Nm i moment blir viktigst i Stinger her.

For dem som vil ha mer blir alternativet en 3,3 liters twin-turbo V6. Effekt 370 hk og 510 Nm i moment. Sistnevnte tar deg til 100 km/t på 5,1 sekunder og marsjerer mot Italia i inntil 270 km/t.

Powered by Labrador CMS