-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Smart konsept for bildeling
Daimler benytter et Smart konsept for å illustrere hvordan de ser for seg den autonome fremtiden.
Smart Vision EQ ForTwo er en selvkjørende elektrisk pod som er ideell for urban mobilitet. Med sine kompakte dimensjoner er den nærmest den rake motsetningen til det autonome konseptet Mercedes viste i 2015.
Her har Daimler for første gang gått så langt som til å fjerne ratt og pedaler, de har jo ikke noen funksjon lenger.
Bilen, om vi kan kalle den det, inngår i Daimlers prosjekt med betegnelse CASE der de fire bokstavene står for Connected, Autonomous, Shared og Electric – de fire grunnpilarene i produsentens strategi og visjon for morgensdagens biler.
Connected (forbundet): En flåte med Smart-poder beveger seg rundt i byen, og brukerne bestiller dem for henting på ønsket adresse via sin smartfon. Frontpanelet hilser passasjerene velkommen – det er plass til to av dem.
Autonomous (selvkjørende): Siden pod’en er selvkjørende åpner den nye muligheter for personer som i dag ikke kjører bil, som eldre og synshemmede. Og bilene kan være i bruk 24 timer i døgnet, mens dagens biler i snitt brukes under en time om dagen.
Shared (delt): Vision EQ ForTwo skal ikke eies av enkeltpersoner, men deles av alle som har registrert seg for å benytte tjenesten. En stor fordel er at brukerne kan bestille henting hvor som helst innenfor en gyldig sone, og forlate pod’en der det måtte passe
Electric (elektrisk): Vision EQ ForTwo har selvsagt eldrift. Bakhjulene drives av en elmotor som henter energi fra et batteri med kapasitet på 30 kWt. Når pod’en ikke er på oppdrag finner den selv veien til nærmeste docking-stasjon for lading. Selvsagt med fornybar energi.
Det er ingen tvil om at vi må venne oss til løsninger som dette i årene fremover, så vi som liker å kjøre bil får kose oss med ratt, pedaler og motorlåt så lenge det tillates.