Mercedes-AMG G63

Oppgradert Geländewagen

Klassisk og fremtidsrettet

Seks år etter lanseringen av nye G-Klasse er tiden moden for en full overhaling. Men den elektriske utgaven vi er lovet lar fortsatt vente på seg.

Publisert

G-Klasse, som først så dagens lys i 1979, har ikon-status i menigheten. Nå skal den fornyes, men selvsagt uten å miste sin særegne karakter. Elektrifisering sørger for bedre ytelser mens nye digitale assistentsystemer gir økt sikkerhet og komfort.

– G-Klasse har ikke bare bevart sin unike og særegne karakter gjennom 45 år – den har blitt et ekte ikon. Nå fornyes modellen med et høyere nivå av teknologi, komfort og luksus, samtidig som den fortsetter å imponere i terrenget. Vi ser også frem til å introdusere den i en helelektrisk versjon senere, med terrengegenskaper en G-Klasse-kunde forventer, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

G-Klasse bevarer sitt robuste design som har vært nærmest uforandret de siste 45 årene. Mest synlige endringer inkluderer en oppdatert grill og nydesignede støtfangere foran og bak. A-stolpen har fått ny kledning, og sammen med en spoilerleppe på kanten av taket, bidrar det til forbedret aerodynamikk og økt akustisk komfort. Disse elementene var opprinnelig utviklet for den første helelektriske utgaven av G-Klasse.

Klassiske elementer som dørhåndtakene, den særegne lyden når du lukker døren, robuste beskyttelseslister, det fremtredende reservehjulet på bakdøren og de markante blinklysene, forblir uendret. Ryggekameraet er relokalisert til en sentral posisjon på støtfangeren bak og forbedret med et spylesystem for å sikre klar sikt selv under gjørmete forhold.

Basert på 45 års erfaring

Nye G-Klasse drar nytte av rundt 45 års erfaring og ekspertise innen terrengsegmentet. Den fortsetter å stole på en velprøvd rammekonstruksjon, tre mekaniske differensialsperrer og kombinasjonen av uavhengig forhjulsoppheng og en stiv bakaksel. Høy bakkeklaring og lang fjæringsvei danner grunnlaget for terrengegenskapene, og følgende verdier taler for seg selv:

  • Opptil 100 % klatreevne på egnede underlag
  • Bakkeklaring mellom akslene på minst 241 mm
  • Maksimal vadedybde på 70 cm i vann og gjørme
  • Stabil kjøring i sidehellinger på opptil 35°
  • Inn- og utkjøringsvinkler på 31° foran og 30° bak (uten tilhengerfeste)
  • Brytevinkel på 26°

Fjæringen på nye G-Klasse inkluderer adaptiv justerbar demping som standard, noe som kun var tilgjengelig som ekstrautstyr tidligere. Dette gir bedre kontroll i terrenget fordi demperne kompenserer for ujevnt underlag bedre enn passive dempere.

Systemet regulerer kontinuerlig demperegenskapene avhengig av kjøresituasjonen og reduserer automatisk karosseriets bevegelser. Komponentene til de adaptive demperne er designet for å tåle ekstreme forhold.

(saken fortsetter)

Mercedes-AMG G63
Mercedes-AMG G63
Mercedes-AMG G63
Mercedes-AMG G63
Mercedes-AMG G63
Mercedes-AMG G63
Mercedes-AMG G63
Mercedes-AMG G63, Exterieur MANUFAKTUR dunkeloliv magno, Interieur: MANUFAKTUR Catalanabeige/Schwarz [Energieverbrauch kombiniert: 15,7-14,7 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 358-335 g/km | CO2-Klasse: G];Energieverbrauch kombiniert: 15,7-14,7 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 358-335 g/km | CO2-Klasse: GMercedes-AMG G63, Exterior: MANUFAKTUR dark olive magno, Interior: MANUFAKTUR catalana beige / black (combined energy consumption: 15.7–14.7 l/100 km | combined CO₂ emissions: 358–335 g/km | CO2 class: G);combined energy consumption: 15.7–14.7 l/100 km | combined CO₂ emissions: 358–335 g/km | CO2 class: G
Mercedes-AMG G63
Mercedes-AMG G63, Exterieur MANUFAKTUR dunkeloliv magno, Interieur: MANUFAKTUR Catalanabeige/Schwarz [Energieverbrauch kombiniert: 15,7-14,7 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 358-335 g/km | CO2-Klasse: G];Energieverbrauch kombiniert: 15,7-14,7 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 358-335 g/km | CO2-Klasse: GMercedes-AMG G63, Exterior: MANUFAKTUR dark olive magno, Interior: MANUFAKTUR catalana beige / black (combined energy consumption: 15.7–14.7 l/100 km | combined CO₂ emissions: 358–335 g/km | CO2 class: G);combined energy consumption: 15.7–14.7 l/100 km | combined CO₂ emissions: 358–335 g/km | CO2 class: G
Mercedes-AMG G63
Mercedes-AMG G63
Mercedes-AMG G63
Mercedes-Benz G500
Mercedes-Benz G500
Mercedes-Benz G500
Mercedes-Benz G500
Mercedes-Benz G500
Mercedes-Benz G500
Mercedes-Benz G500
Mercedes-Benz G500
Mercedes-Benz G500
Mercedes-Benz G500

Elektrifiserte drivlinjer

Nye G-Klasse blir tilgjengelig med tre motoralternativer: G 450 d, G 500 og toppmodellen Mercedes-AMG G 63. Samtlige benytter mildhybridteknologi, utstyrt med 48-volts elektrisk system og integrert startgenerator (ISG), noe som sikrer økt ytelse samtidig som drivstofforbruket reduseres.

I tillegg vil en helelektrisk versjon av G-Klasse berike modellutvalget senere. Den har ligget i planene siden modellen ble lansert i 2018, så det er på tide at vi snart får mer konkret informasjon.

Mercedes-AMG G 63 har den velkjente 4.0-liters V8 bi-turbomotoren med 585 hestekrefter og maks dreiemoment på 850 Nm. Elektrifiseringen gir en boost på 20 hestekrefter og 200 Nm i en kort periode. G 63 akselererer fra null til 100 km/t på 4,4 sekunder og har en toppfart begrenset til 220 km/t. Med AMG Performance pakke økes toppfarten til 240 km/t og akselerasjonen reduseres med en tidel.

Digitalisert og luksuriøst interiør

Interiøret har blitt mer funksjonelt og luksuriøst med integrasjon av MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainment-system og nye avanserte sikkerhets- og assistansesystemer. Samtidig er de tradisjonelle elementene som håndtaket på passasjersiden og bryterne for de tre differensialsperrene fortsatt sentrale elementer i interiøret. Nye Offroad Cockpit gir hurtig tilgang til relevante funksjoner for terrengkjøring.

Omgivelsesbelysning er nå oppdatert med lys i luftventilene og satellitthøyttaleren i taket. Burmester® 3D-surround sound system har nå Dolby Atmos som gir musikken mer rom, klarhet og dybde.

Prisene er foreløpig ikke kommunisert, men regn med at du må bla opp minst 2,5 millioner kroner om du vil sikre deg en ny G-Klasse.

Tekst G 450 d G 500 Mercedes-AMG G 63
MotorR6 dieselmotorR6 bensinmotorV8 bensinmotor
Slagvolum2.989 cc2.999 cc3.982 cc
Effekt367 hk + 20 hk449 hk + 20 hk585 hk + 20 hk
Dreiemoment750 Nm + 200 Nm560 Nm + 200 Nm850 Nm + 200 Nm
DrivlinjePermanent firehjulsdriftPermanent firehjulsdriftAMG Performance 4MATIC permanent firehjulsdrift
Fordeling mellom for- og bakaksel40/6040/6040/60
Girkasse9G-TRONIC9G-TRONICAMG SPEEDSHIFT TCT 9G
Akselavstand2.890 mm2.890 mm2.890 mm
Lengde/Bredde/Høyde4.825/1.931/2.042 mm4.825/1.931/2.042 mm4.873/1.984/1.971 mm
Bagasjevolum640 liter640 liter640 liter
TaklastMaks. 150 kgMaks. 150 kgMaks. 150 kg
Tilhengervekt3.500 kg3.500 kg3.500 kg
Akselerasjon 0-100 km/t5,8 sekunder5,4 sekunder4,4 sekunder
Toppfart210 km/t210 km/t220 km/t
Kombinert forbruk8,7 – 10,0 l/100 km10,9 – 12,3 l/100 km14,7 – 15,7 l/100 km
Kombinert CO2-Utslipp227 - 261 g/km248 - 281 g/km335 - 358 g/km

Powered by Labrador CMS