-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter

Oppgradert Geländewagen
Klassisk og fremtidsrettet
Seks år etter lanseringen av nye G-Klasse er tiden moden for en full overhaling. Men den elektriske utgaven vi er lovet lar fortsatt vente på seg.
G-Klasse, som først så dagens lys i 1979, har ikon-status i menigheten. Nå skal den fornyes, men selvsagt uten å miste sin særegne karakter. Elektrifisering sørger for bedre ytelser mens nye digitale assistentsystemer gir økt sikkerhet og komfort.
– G-Klasse har ikke bare bevart sin unike og særegne karakter gjennom 45 år – den har blitt et ekte ikon. Nå fornyes modellen med et høyere nivå av teknologi, komfort og luksus, samtidig som den fortsetter å imponere i terrenget. Vi ser også frem til å introdusere den i en helelektrisk versjon senere, med terrengegenskaper en G-Klasse-kunde forventer, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
G-Klasse bevarer sitt robuste design som har vært nærmest uforandret de siste 45 årene. Mest synlige endringer inkluderer en oppdatert grill og nydesignede støtfangere foran og bak. A-stolpen har fått ny kledning, og sammen med en spoilerleppe på kanten av taket, bidrar det til forbedret aerodynamikk og økt akustisk komfort. Disse elementene var opprinnelig utviklet for den første helelektriske utgaven av G-Klasse.
Klassiske elementer som dørhåndtakene, den særegne lyden når du lukker døren, robuste beskyttelseslister, det fremtredende reservehjulet på bakdøren og de markante blinklysene, forblir uendret. Ryggekameraet er relokalisert til en sentral posisjon på støtfangeren bak og forbedret med et spylesystem for å sikre klar sikt selv under gjørmete forhold.
Basert på 45 års erfaring
Nye G-Klasse drar nytte av rundt 45 års erfaring og ekspertise innen terrengsegmentet. Den fortsetter å stole på en velprøvd rammekonstruksjon, tre mekaniske differensialsperrer og kombinasjonen av uavhengig forhjulsoppheng og en stiv bakaksel. Høy bakkeklaring og lang fjæringsvei danner grunnlaget for terrengegenskapene, og følgende verdier taler for seg selv:
- Opptil 100 % klatreevne på egnede underlag
- Bakkeklaring mellom akslene på minst 241 mm
- Maksimal vadedybde på 70 cm i vann og gjørme
- Stabil kjøring i sidehellinger på opptil 35°
- Inn- og utkjøringsvinkler på 31° foran og 30° bak (uten tilhengerfeste)
- Brytevinkel på 26°
Fjæringen på nye G-Klasse inkluderer adaptiv justerbar demping som standard, noe som kun var tilgjengelig som ekstrautstyr tidligere. Dette gir bedre kontroll i terrenget fordi demperne kompenserer for ujevnt underlag bedre enn passive dempere.
Systemet regulerer kontinuerlig demperegenskapene avhengig av kjøresituasjonen og reduserer automatisk karosseriets bevegelser. Komponentene til de adaptive demperne er designet for å tåle ekstreme forhold.
(saken fortsetter)
Elektrifiserte drivlinjer
Nye G-Klasse blir tilgjengelig med tre motoralternativer: G 450 d, G 500 og toppmodellen Mercedes-AMG G 63. Samtlige benytter mildhybridteknologi, utstyrt med 48-volts elektrisk system og integrert startgenerator (ISG), noe som sikrer økt ytelse samtidig som drivstofforbruket reduseres.
I tillegg vil en helelektrisk versjon av G-Klasse berike modellutvalget senere. Den har ligget i planene siden modellen ble lansert i 2018, så det er på tide at vi snart får mer konkret informasjon.
Mercedes-AMG G 63 har den velkjente 4.0-liters V8 bi-turbomotoren med 585 hestekrefter og maks dreiemoment på 850 Nm. Elektrifiseringen gir en boost på 20 hestekrefter og 200 Nm i en kort periode. G 63 akselererer fra null til 100 km/t på 4,4 sekunder og har en toppfart begrenset til 220 km/t. Med AMG Performance pakke økes toppfarten til 240 km/t og akselerasjonen reduseres med en tidel.
Digitalisert og luksuriøst interiør
Interiøret har blitt mer funksjonelt og luksuriøst med integrasjon av MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainment-system og nye avanserte sikkerhets- og assistansesystemer. Samtidig er de tradisjonelle elementene som håndtaket på passasjersiden og bryterne for de tre differensialsperrene fortsatt sentrale elementer i interiøret. Nye Offroad Cockpit gir hurtig tilgang til relevante funksjoner for terrengkjøring.
Omgivelsesbelysning er nå oppdatert med lys i luftventilene og satellitthøyttaleren i taket. Burmester® 3D-surround sound system har nå Dolby Atmos som gir musikken mer rom, klarhet og dybde.
Prisene er foreløpig ikke kommunisert, men regn med at du må bla opp minst 2,5 millioner kroner om du vil sikre deg en ny G-Klasse.
Tekst | G 450 d | G 500 | Mercedes-AMG G 63 |
Motor | R6 dieselmotor | R6 bensinmotor | V8 bensinmotor |
Slagvolum | 2.989 cc | 2.999 cc | 3.982 cc |
Effekt | 367 hk + 20 hk | 449 hk + 20 hk | 585 hk + 20 hk |
Dreiemoment | 750 Nm + 200 Nm | 560 Nm + 200 Nm | 850 Nm + 200 Nm |
Drivlinje | Permanent firehjulsdrift | Permanent firehjulsdrift | AMG Performance 4MATIC permanent firehjulsdrift |
Fordeling mellom for- og bakaksel | 40/60 | 40/60 | 40/60 |
Girkasse | 9G-TRONIC | 9G-TRONIC | AMG SPEEDSHIFT TCT 9G |
Akselavstand | 2.890 mm | 2.890 mm | 2.890 mm |
Lengde/Bredde/Høyde | 4.825/1.931/2.042 mm | 4.825/1.931/2.042 mm | 4.873/1.984/1.971 mm |
Bagasjevolum | 640 liter | 640 liter | 640 liter |
Taklast | Maks. 150 kg | Maks. 150 kg | Maks. 150 kg |
Tilhengervekt | 3.500 kg | 3.500 kg | 3.500 kg |
Akselerasjon 0-100 km/t | 5,8 sekunder | 5,4 sekunder | 4,4 sekunder |
Toppfart | 210 km/t | 210 km/t | 220 km/t |
Kombinert forbruk | 8,7 – 10,0 l/100 km | 10,9 – 12,3 l/100 km | 14,7 – 15,7 l/100 km |
Kombinert CO2-Utslipp | 227 - 261 g/km | 248 - 281 g/km | 335 - 358 g/km |