Lamborghini i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lamborghini i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lamborghini i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lamborghini i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lamborghini i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lamborghini i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lamborghini i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lamborghini i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lamborghini i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lamborghini i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lamborghini i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lamborghini Gallardo Superleggera
Foto: Stein Pettersen
Lamborghini Gallardo Superleggera
Foto: Stein Pettersen
Lamborghini Gallardo Superleggera
Foto: Stein Pettersen
Lamborghini Gallardo Superleggera
Foto: Stein Pettersen
Lamborghini Gallardo Superleggera
Foto: Stein Pettersen
Lamborghini Gallardo Superleggera
Foto: Stein Pettersen
Lamborghini Gallardo Superleggera
Foto: Stein Pettersen
Lamborghini Gallardo Superleggera
Foto: Stein Pettersen
Lamborghini Gallardo Superleggera
Foto: Stein Pettersen
Lamborghini Gallardo Superleggera
Foto: Stein Pettersen
Lamborghini Gallardo Superleggera
Foto: Stein Pettersen
Lamborghini Gallardo Superleggera
Foto: Stein Pettersen

Lettere Gallardo

Superleggera pleide å være et varemerke for karosserifabrikken Touring. Hos Lamborghini betyr det derimot bare akkurat det det betyr: Superlett.

Publisert Sist oppdatert

Skjønt Super? Gallardo Superlett var ny på Genève-utstillingen og var vel egentlig et lite mysterium. Det var akkurat som om fabrikken ba oss glemme Balboni spesialmodell.

For den var lett. Den var så lett at de måtte ha gjort den så bakhjulsdreven at de kunne ta vekk firehjulsdriften.

Men her dukker altså en firehjulsdrevet Gallardo opp igjen, med Superlett-merket, og masse mer mekanikk enn Balboni, og veier allikevel 40 kg mindre.

I forhold til en vanlig Gallardo – i den grad en Gallardo kan være vanlig – har Superleggera skrelt av 70 kg – man spør seg egentlig om hvor langt ned den kunne kommet dersom denne også hadde holdt seg til bakhjulsdrevet.

Her har vi altså en tysk superbil, bygd rett rundt hjørnet for Ferrari, som har samme hk-tall og dreiemoment som en 458 Italia, men som veier 40 kg mindre enn Maranello-bilen.

Begge bruker store mengder velstrukturert karbonfiber i seter, spoiler, deler av karosseriet, transmisjonstunnelen. Blant annet, men Gallardo har noe Italia ikke har, en vanlig clutch i stedet for den meget tyngre dobbelclutchen til Ferrari.

Men Lamboen sparer vekt andre steder også, titan-bolter holder alu-hjulene på plass, Pirelli-dekkene er spesielt bygget for denne bilen, og man finner lettere komponenter i fjæringen.

De som virkelig kan det, påstår de kjenner forskjell på denne og en vanlig LP 560-4. Men det er vel ikke det som er viktig.

Det som betyr noe er at Lamborghini er Drama og Oppmerksomhet og skikkelig motormusikk. At det er kommet en ny plakat på siden som heter Superleggera, kan umulig gjøre annet enn å krydre en allerede velsmakende rett enda mer.

Powered by Labrador CMS