-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Møt familien Qoros
Det er første gang de viser seg frem på en europeisk bilmesse, men Qoros vil nok overraske mange som drar til Genève neste måned.
Dette er utvilsomt det mest seriøse forsøket vi har sett fra en kinesisk produsent på å etablere seg i Europa. Så har de også sikret seg ekspertise fra europeisk bilindustri i rikt omfang.
Qoros 3 – tidligere har de omtalt den som GQ3, men Audi forøker å hindre dem i å bruke bokstavkombinasjonen, fordi den minner for mye om deres Q3 – er en sedan i C-segmentet, bedre kjent som kompaktklassen.
Stor kompakt
Men spesielt kompakt er den ikke – en lengde på 461 cm og en bredde på 184 cm er i omtrent samme landskap som nye Skoda Octavia. Og den er jo større enn mange biler i D-segmentet, klassen over.
Bilen skal leveres med to alternative 1,6-liters bensinmotorer, uten og med turbo. Førstnevnte har maks effekt på 126 hk og et dreiemoment på 155 Newtonmeter mens turboversjonen yter 156 hk med et moment på 210 Newtonmeter.
Begge leveres som standard med 6-trinns manuell girkasse, men kan også leveres med 6-trinns dobbel clutch kasse – hvilket er ganske oppsiktsvekkende.
Under utvikling er også en tresylindret 1,2-liters turbomotor og en ny 1,6 turbo – begge med direkteinnsprøyting.
Qoros 3 skal på markedet i Kina og kommer deretter til utvalgte markeder i Europa i løpet av inneværende år.
Mer på trappene
Men den kinesiske produsenten har også med seg et par konseptbiler for å vise hva vi kan forvente i tiden fremover.
Qoros Cross Hybrid Concept er som navnet antyder en crossover med hybrid drivlinje basert på samme plattform som Qoros 3. Den ser ut som en forvokst hatchback med fem dører.
Bilen har en avansert drivlinje bestående av en 3-sylindret 1,2-liters turbo bensinmotor montert på tvers under panseret, en elmotor over bakakselen og en ISG (Integrated Starter Generator) elmotor montert mellom bensinmotoren og girkassen.
Til sammen sørger motorene for avansert firehjulsdrift. Avhengig av forholdene kan man kjøre forhjulsdrevet med bensinmotoren, bakhjulsdrevet med elmotoren eller firehjulsdrevet med et sømløst samarbeide mellom motorene.
Europabil
Qoros Estate Concept er den andre konseptbilen. Stasjonsvogner er som kjent meget populært i Europa, og her er en rommelig løsning for aktive familier.
Produsenten skryter av et fleksibelt interiør som skal dekke forskjellige transportbehov. Baksetene kan foldes ned for å lage et langt, flatt gulv og det er også mulig å få med seg ski mens fire seter er i bruk.
Det blir spennende å møte Qoros i levende live på utstillingen. Er de så seriøse som de gir inntrykk av drøyer det neppe før en norsk importør har kastet seg over det nye merket.