Carlsson C25
Carlsson C25
Carlsson C25
Carlsson C25
Carlsson C25
Carlsson C25
Carlsson C25
Carlsson C25

Mer Carlsson enn noensinne

Hvis du tenker på Carlsson som et bilmerke, er sannsynligheten høy for at du tenker noen stylede Mercedeser. Den nye C25 er meget mer enn det.

Publisert Sist oppdatert

Carlsson er et av de stadig flere tyske trimmingsfirmaene som får status som produsent. Det vil si, de får anledning til å legge sitt eget VIN-nummer på kreasjonene. Ruf gjør det med Porsche, nå er det altså Carlssons tur, med som vanlig basis i en Mercedes-Benz.

Den bilen vi nå snakker om, er det første ”egenutviklede” derfra, og kan vel egentlig, og ganske overfladisk, beskrives som en SL 65 AMG Black Series, med flere kruser og luftinntak og spoilerantydninger enn før.

LES MER: AMG - mer enn SLR

For her er det ikke bare det mekaniske som er pustet på. Eksteriørt er det gjort masse, kanskje ikke med minimalisme som rettesnor, men noen vil åpenbart ha litt mer kriker og kroker enn det Mercedes byr på. I alle fall er de 25 som skal bygges av denne serien, allerede utsolgt i følge sjefen.

Du trodde han het Carlsson? Dipl. Ing. (FH) Markus Schuster er tittel og navn. Da forstår du at vi er i Tyskland.

Hva dette koster aner jeg, men her er det forandringer i alle ledd. Ta hjulene for eksempel, med 11,2 kg er de 40 prosent lettere enn de allerede ganske lette AMG-hjulene.

Se hvordan den forlengede fronten er formet, og vit at interiøret svømmer over av karbonfiber og bøffelhus.

Men ikke et racingsete eller firepunktbelte så langt øyet kan se. På tross av ganske spennende prestasjoner har Carlsson lagt vekt på at her er en Superbil som IKKE skal aspirere til banebruk.

Dette skal være en Hyper-GT som også skal kunne brukes frem og tilbake til kontoret. Hvor komfortabel den turen vil bli på 25-profil bakhjul, kan vi jo bare gjette oss til.

Så selv om vi snakker om 733 hester og 1150 Nm, er det ikke snakk om hysteriske hester, eller Newtonmeter som bare venter på en sjans til å slå seg fri.

Fra den seksliters biturbo V12-motoren fortelles det at dette er ganske siviliserte ytelser – maks dreiemoment ligger ved godt under 4000 omdreininger. Og selv om vi bare kommer til å bruke 3,7 sekunder til 100, er det hele visstnok ganske lettkjørt.

Powered by Labrador CMS