-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Kroatia inn i eSmart-land
Fra Zagreb kommer en ganske kul liten elektrisk bybil. Vi skal få møte den i Genève.
Dersom du er interessert i noe av det arbeidet Norsk Folkehjelp driver, vil du kanskje ha hørt om Dok-Ing. De er blant verdens ledende når det gjelder robotiserte kjøretøy, spesielt utviklet for minerydding-formål.
Den ser fantastisk ut der den kryper frem på sine larveføtter og uskadeliggjør rester fra konflikter. Sri Lanka er for eksempel kjent terreng for disse maskinene.
Nå skal minerytteren få en bitte liten søster. XD heter den lille bybilen Dok-Ing har utviklet, og den eneste forbindelse den har med miner, er at her kan vi snakke om gode miner, uten å behøve å snakke om slett spill.
Fire år har firmaets folk brukt på å utvikle denne elektriske treseteren. Det de nå presenterer er den samme innpakningen men med to muligheter for å velge innhold.
Begge har riktignok samme motor - en 65-hesters elmotor styrt av Dok-Ings egen elektronikk. 300 Nm dreiemoment, og 130 km/t i toppfart dersom det er interessant.
Mer interessante er det at den dyreste batteripakken med moderne Li-ion-enheter, vil kunne gi deg 250 km aksjonsradius. Blybatteri-alternativet gjør at du ender på omtrent halvparten, men til meget lavere pris.
I begge utgavene er bilen utstyrt med et regenerativt ladesystem, der bremsene hjelper til med å holde batteriene ladet.
Dok-ing XD er liten, 2,8 x 1,7 meter i fotavtrykk, og høyden er 1,6 m. Det skal være en industridesigner med spesiell kompetanse på bil som har tegnet den – og resultatet er slett ikke så galt.
Selv om vi kanskje kan være enige om at baklysene, som ser ut som en stor X, er mer kuriøse enn dekorative.