Ny Gumpert fra Milano

Det burde ikke være noen hemmelighet for brukere av BIL eller BilNorge.no at tyske Gumpert er en favoritt. Nå har superbilprodusenten gått til sengs med en annen favoritt.

Publisert Sist oppdatert

Gumpert Tornante:

I går kunne vi fortelle om en ny de Tomaso. Men dessertene i Genève stopper ikke der.

Nå forteller Gumpert, de med den helt rå Apollo, at de har hentet hjelp hos Touring.

LES OGSÅ: Gumpert er Kongen på Ringen

Det høres lovende ut, den tradisjonsrike karosseriskredderen i Milano og den forholdsvis ferske superbilprodusenten i Altenburg, gamle Øst-Tyskland har en ting felles: Hiv alt det overflødige over bord!

Superlett
La oss legge til at Touring i alle år bygget biler med en teknikk de kalte Superleggera – superlett. Det er ikke noe som tyder på at de har oppgitt det navnet heller.

Nå er det bare et teaserbilde vi foreløpig har fått tatt del i, det er umulig å si hva dette egentlig kommer til å bli.

Men jeg stoler på at ingen av dem skuffer meg nå heller, dette er med andre ord noe jeg kommer til å tilbringe ganske meget tid med, når Genève åpner portene.

Mot produksjon
Tornante, er bilen døpt, og slik den blir vist om et par uker er den (foreløpig) bare en statisk utstillingsskulptur.

Men den skal i produksjon, om ikke veldig lenge heller.

Det blir en 2012-modell. 2-seters coupé, får vi vite, og det er 4,2-liters twinturbo V-åtteren på 700 hester som skal sørge for at noe skjer. Og dermed kan vi vel gå ut fra at også resten av drivlinjen er kjent Gumpert.

Hva det betyr?

Sammen med den justerbare wishbone-opphengningen rund baut, betyr det blant annet Nürburgring-rekord for gatebiler med skilt.

Heldigvis er det Gran Turismo-oppskriften som følges her, mer enn den rå superbilen.

Så selv om vi snakker om aerodynamisk markeffekt og masse oppmerksomhet rundt bremsenes ventilasjon (blant mange andre dynamiske krav), skal det også ha vært lagt masse vekt på komfort og ergonomi.

Superbil-hybrid
Gumpert har også lekt seg med en superbilhybrid-oppskrift. Det er vel den de tenker på når de sier at Tornante også er planlagt med en alternativ drivkilde?

Måkevingedører, karosseriplater i komposittmaterialer som er lagt over en Superleggera-aktig rør-ramme i krom-molybden, og en monocoque i karbonfiber høres bra nok ut for meg, til å kunne forsvare superlett-tagen.

Det lille jeg har forstått av rammekonstruksjonen, tyder på at de er ganske trofaste mot sin opprinnelige oppskrift fra helt tilbake til 1936.

Kanskje kan dette bety at vi kan vente oss en virkelig klassiker igjen.

Powered by Labrador CMS