Seat mot 2020

Seat viser en konsept-SUV som skal gi inntrykk av hvordan bilene deres kan bli om fem år.

Publisert

Den spanske VW-slektningen har ikke vært representert seriøst i Norge siden Harald A. Møller ga opp sitt forsøk for rundt 15 år siden etter å ha tapt store penger på merket.

Men Seat holder fortsatt hodet over vann etter flere vanskelige år, de siste to årene har de greid å øke salget med over ti prosent årlig.

Store markeder
Hjemmemarkedet er selvsagt viktig, men de er også godt representert i store markeder som Tyskland, Storbritannia og Italia. Du finner dem også representert i Sverige.

Nå har de festet blikket på 2020, og konseptbilen 20V20 spiller nettopp på dette – derav navnet. Den viser hvilken designretning merket har staket ut.

– 20V20 viser vår ambisjon, sa Seat-president Jürgen Stackmann da han avduket showbilen. – Den er vår ledestjerne og vårt fyrtårn for utviklingen de neste fem årene.

Satser større
Med lanseringen av siste generasjon Leon har Seat endret fokus fra primært å bygge småbiler til å lage større, mer lønnsomme modeller.

– For første gang har vi solgt mer Leon enn Ibiza. Leon-familien er nå komplett, sa en stolt Stackmann samtidig som han avslørte at Seat skal lansere sin første kompakt-SUV på Genève-utstillingen neste år.

Seat mangler ikke erfaring innen SUV-produksjon – det er de som bygger Audi Q3.

Blir ladbar
Konseptbilen Seat 20V20 har en lengde på 466 cm og er nok vesentlig større enn kompakt-SUVen som skal lanseres neste år. Ja, den er faktisk 4 cm lenger enn en Audi Q5.

SUV-en skal være en komfortabel femseter med moderne hjelpemidler, det er jo nok å velge mellom i VW-gruppens delereoler. Motorutvalget vil bestå av TSI- og TDI-varianter – inkludert ladbare hybrider.

Kreftene leveres til hjulene via DSG girkasse og elektronisk styrt firehjulsdrift.

Powered by Labrador CMS