Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

Muskler viktigere enn miljø

Når Porsche lanserer sin andre ladbare hybrid basert på nye Panamera, har de flyttet fokus fra utslipp til muskler.

Publisert Sist oppdatert

Porsche Panamera 4 E-hybrid som ble presentert sist høst er faktisk det rimeligste alternativet i Panamera-familien på tross av sine 462 hester.

En prislapp på 1,2 millioner gjør den jo ikke til noen direkte folkebil, men nordmenn står i kø for å kjøpe den nye luksusbilen. Porsche-direktør Morten Scheel antyder at de har en ordrebank på 65 biler når leveringen starter i april.

Nå kommer ytterligere en Plug-in modell, og den blir enda mer eksklusiv. Her har nemlig Porsche bestemt seg for å benytte samme strategi som i sportsbilen 918 Spyder der man kombinerer el- og forbrenningsmotorer for å oppnå maksimalt punch.

Resultatet er så eksplosivt av Panamera Turbo S E-Hybrid blir toppmodell i Panamera-familien, i stedet for Turbo S som hadde den rollen tidligere.

4-liters V8 turboen fra Panamera Turbo kombineres med en elmotor for en samlet effekt på 680 hestekrefter.

V8-motoren alene yter 550 hk mens elmotoren bidrar med ytterlige 100 kW / 136 hk.

Like etter at du har trykket inn startknappen har du et dreiemoment på 850 Newtonmeter til disposisjon. Dermed akselerer du til 100 km/t på 3,4 sekunder mens bilen har en potensiell toppfart på 310 km/t.

Ifølge NEDC-standarden er snittforbruket 0,29 liter på mila (CO2: 66 g/km), og den elektriske rekkevidden er oppgitt til 50 kilometer.

Og vi skjønner politikere som forlanger nye, mer realistiske målemetoder for utslipp. Man får nyte unntakstilstanden så lenge man kan – den blir neppe langvarig.

Dynamikk og komfort
Som alle nye Panamera-modeller har bilen Porsche dobbelclutch girkasse (PDK) med åtte trinn. Kreftene fordeles til alle fire hjørner etter hvor de kan gjøre best nytte for seg.

Panamera Turbo S E-hybrid har luftfjæring som standard for at de sportslige sidene ikke skal gå på bekostning av komfort.

Den væskekjølte Li-Ion batteriet som leverer energi til elmotoren har en kapasitet på 14,1 kWt, og når du kjører i Sport + sørger systemet for at batteriet alltid har strøm nok til de gangene du trenger det ekstra skyvet fra elmotoren.

Ladetid på en 10A anlegg er seks timer, men med den innebygde hurtigladeren og 32 Amprere kurs reduseres ladetiden til 2,4 timer. Ladingen kan styres via Porsches Connect app, og selvsagt kan du sørge for at bilen oppnår en optimal innvendig temperatur før du setter deg inn.

Når det nye flaggskipet lanseres i juli kommer den i standard og lang utgave. Executive-versjonen har 15 cm ekstra akselavstand og et eksklusivt utstyrsnivå der baksetekomfort står i høysetet.

Blant standardutstyret i Panamera Turbo S E-Hybrid inngår keramiske bremser, PDCC Sport dynamisk chassis, Power Steering Plus og 21-tommers felger. Den lange utgaven har bakhjulsstyring.

Kupp i Norge
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid får en norsk pris på 1.964.000 kroner, som er 89.000 mindre enn du må ut med for en vanlig Panamera Turbo.

Årsaken ligger selvsagt i avgiftsnivået, for mens du betaler 300.000 til statskassa for en Panamera Turbo, slipper du under med drøye 100.000 om du velger den ladbare. Det må kalles en gavepakke!

Det gleder selvsagt adm. direktør Morten Scheel hos Autozentrum Sport, den norske Porsche-importøren som forteller at rundt 20 interessenter har satt seg i kø for Panamera Turbo S E-Hybrid.

- Panamera-salget har vært labert de siste årene, men med nye Panamera eksploderer interessen igjen, sier Scheel som ikke ser bort fra et salg på 150 biler i løpet av 2017.

Hittil i år er det registrert 27 nye Panamera, 25 med bensinmotor og to med diesel. Så har han røpet at rundt 85 står på venteliste på de to hybridmodellene, men det han ikke kan snakke offisielt om før i neste uke er nok enda mer interessant for volumet:

På bilutstillingen i Genève lanseres nemlig den mye omtalte Sport Tourismo som vi første gang møtte som konsept i 2012 og som vi ved flere anledninger har vist spionbilder av. Den bør bli en hit i stasjonsvogn-landet Norge.

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken ble det registrert 417 nye Porscher i Norge i 2016 – ny rekord! Men den rekorden blir neppe stående lenge – etter halvannen måned er det allerede registrert 110 biler.

Powered by Labrador CMS