-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hyundai i flere kanaler
Hyundai har en sterk stand i Genève. En brukbar elbil, en lovende hydrogenbil og en konseptbil som var en av utstillingens bedre.
Jeg skal hoppe fort over den elektriske Kona. Jeg kan love at du skal få høre mer om den her. Jeg skal heller ikke dvele for lenge ved Santa Fe som har fått nyutviklede hybride drivlinjer – med eller uten plugg.
Og jeg kan bare applaudere NEXO – en bil de forteller har neste generasjons brenselcelle-drivverk.
Men her er det ikke bare denne måten å skaffe elektrisk kraft på som er innovativ – de har jommen bestemt seg for at en moderne drivlinje også skal ha et moderne utseende. Så de har gått for en skikkelig SUV som ikke er mer ekstrem enn at den ville kunne bli akseptert i morgen.
Hyundai har jo allerede vist at de driver brenselcelle i praksis, så vi kan kanskje håpe …
Men sentrum var deres konseptbil …
Rød tråd
Le Fil Rouge ble den kalt – den røde tråd – og det var visst det som var poenget. Den skulle bringe opp minner om selskapet designhistorie, samtidig som den skulle innlede en ny designtid.
Jeg blir alltid litt svett når man blir presentert for slike «meningen-med-livet» bakgrunnshistorier. Ta den for det den er, sier jeg – og den er så bra at jeg umiddelbart trodde den var gjort hos noen av mine favoritter i Europa.
Men det later til at denne har kommet frem under ledelse av Luc Donckerwolke som ble hentet fra Bentley for å bestyre Genesis. Men etter hvert fikk han også et slags ansvar for Hyundai, og ryktene sier jo at han er klar til å overta etter genierklærte Peter Schreyer.
Hvis Le Fil Rouge var en jobbsøknad, vil jeg si at vi kan regne med at jobben er hans.
Ny designretning
Riktignok har de måttet sette et nytt navn på designretningen de skal ta: «Sensous Sportiness» – det får jeg igjen noen svettetokter av, men når man ser etter finner man her gode designspor som kan overføres til både sedaner og SUVer.
Og i et hav av aggressive finner og sekskanter og spisser og luftåpninger som kan brukes som ostehøvler, er dette en design som er forholdsvis lavmælt, men som allikevel står støtt i flokken av wanna-be flashmobiler.
Den brede grillen, som smiler, er et lovende tilskudd – den kan garantert også brukes på elektriske biler. Den markerte skulderlinjen som starter bak forhjulene og som sprer seg helt bak, med varierende tykkelse, ser nesten ut som den skiller mellom selve plattformen opp til vinduene – og påbygget.
Nesten så vi snakker om en modulkonstruksjon der overdelen kan veksle mellom en rekke forskjellige oppskrifter.
Men det er liksom ikke tvil om at her finner vi et meget akseptabelt forhold mellom de fire viktigste bildesignkriteriene: proporsjoner, arkitektur, styling og – underliggende – teknologi.
Langt frem
Men ikke forvent deg dette interiøret på en stund. Bare det å ha «flytende» seter, for eksempel, montert på en pilar – og ikke en skikkelig ramme, blir så tungt for å garantere kollisjonssikkerhet – at det er umulig i produksjon.
Regn med at disse smarte folkene i Namyang-studioet finner en akseptabel løsning på det også. Og når de har koblet seg skikkelig opp mot designerne sine i Rüsselsheim, tror jeg vi faktisk kan vente mye godt fra den kommende Sensuelle Sportinessen – selv om jeg herved har brukt denne betegnelsen for siste gang.
Studentjobb
Men samtidig må Hyundai applauderes for nok en gang å ha sluppet løs ungdommen på IED.
Hyundai har tidligere sponset Masterstudentene på denne designskolen i Torino, og det er ikke første gang innsatsen har resultert i en 1:1 skalamodell av student-innsatsen. Men dette er første gang bilen deres også er utstyrt med interiør.
Det hadde ikke vært lett å slippe unna, for det de har valgt å bygge er en så naken beach buggy som det går an å få den. To seter, elmotorer som også tåler litt vann (med andre ord halvt amfib) og ingen grenser mellom deg og resten av verden.
3745mm x 2235mm x 1455mm på 2580mm akselavstand for deg som er interessert i slikt, men legg merke til seter og belter spesielt bygget av Sabelt, og det du ser av girkassen – som også blir et designelement, jobbet frem av Sila.
Alt samarbeidet denne skolen har med den enorme underskogen av modellmakeri i Torino, gjør det nesten til åpenbar grunn hvorfor man burde gå der hvis man vil studere dette faget.