-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Elegant SUV fra Mazda
Når Mazda lanserer en ny SUV, som i størrelse ligger mellom deres eksisterende modeller, hadde det vel vært logisk at den skulle hete CX-4? Men den betegnelsen har de kanskje andre planer med?
De omtaler den nye SUV-en som andre produkt i den nye produktgenerasjon som er anført av nylig lanserte Mazda3 – en bil vi nettopp har prøvekjørt. Og så velger de altså å gi den navnet CX-30 – ikke lett å bli klok på den avgjørelsen, men de har sikkert en god grunn.
Fortsatt er det Kodo designspråket som gjelder, det har de jo holdt med noen år nå, og personlig syns jeg det er meget tiltalende.
Interiøret er førersentrert med nyutviklede seter, head-up display og en 7-tommers skjerm som har overtatt jobben til de tradisjonelle instrumentklokkene.
Mazda forteller at CX-30 er utstyrt med nyeste versjon av MZD Connect med grensesnitt som støtter Apple CarPlay og Android Auto.
Informasjonen vises på en høyoppløselig 8,8-tommers infotainment-skjerm øverst på dashbordet, mens de fleste funksjoner foretas via HMI Commander via innstillingshjul og knapper på konsollen mellom setene. Et meget brukervennlig system.
Så får vi vite at CX-30 kommer med alt av i-Activsense sikkerhetssystemer, hvilket innebærer blant annet autobrems med fotgjengergjenkjenning, adaptiv cruise-kontroll og kjørefeltassistanse som standard.
I tillegg tilbys flere nye systemer som først ble lansert i nye Mazda3: Cruising & Traffic Support (CTS) er en avansert kø-assistent som er aktiv i hastigheter under 60 km/t. Den holder riktig fart til bilen foran samtidig som den holder bilens plassering midt i kjørefeltet ditt.
Driver Monitoring (DM) er en tretthetsvarsler som bruker et infrarødt kamera til å lese sjåførens ansikt for å kontrollere at vedkommende er våken og har fokus på veien.
CX-30 vil tilbys med den revolusjonerende Skyactiv-X bensinmotoren som benytter kompresjonstenning og på den måten kombinerer de beste egenskaper fra både bensin- og dieselmotorer.
Kombinert med et mildt 24V hybrid-system som høster energi fra retardasjon for å gi ekstra skyv under akselerasjon, anslår Mazda at den nye drivlinjen kan redusere forbruket med 20-30 prosent sammenlignet med dagens bensinmotorer.
Mazda CX-30 blir tilgjengelig både med forhjulstrekk og Mazda i-Activ AWD firehjulstrekksystem.
Bilen forventes til Norge i løpet av høsten 2019. Internasjonalt blir CX-30 tilgjengelig med Skyactiv-D dieselmotor, men i Norge vil den kun lanseres med bensinmotorer.
PS!
Når jeg får summet meg litt og i tillegg får et tips fra Kim Lohne, så er forklaringen på CX-4 betegnelsen at den allerede er i bruk på en modell som er forbeholdt Kina og som vi skrev om her for to år siden.
Modell: | Lengde | Bredde | Høyde | Bagasjerom |
CX-3 | 427 cm | 176 cm | 153 cm | 350 l |
CX-30 | 440 cm | 180 cm | 154 cm | 430 l |
CX-5 | 455 cm | 184 cm | 167 cm | 506 l |