Mercedes-Benz GLC Coupé

Hybrid med lang el-rekkevidde

Ny generasjon Mercedes GLC Coupé

Dersom du syns en tradisjonell SUV er for kjedelig, kan du for eksempel velge en som gjør omtrent samme nytte i en mer sportslig innpakning. Nye GLC Coupé tilbys som ladbar hybrid med lang elektrisk rekkevidde. Velg mellom bensin og diesel.

Publisert

Nye GLC Coupé er ifølge produsenten en behagelig og stillegående bil med lav vind- og rullestøy. Dette er oppnådd med akustisk optimalisering av karosseriet og sofistikert lydisolering. En akustisk membran i frontruten er for eksempel standardutstyr.

I den mest gunstige aerodynamiske konfigurasjonen er den minste luftmotstandskoeffisienten til GLC Coupé på 0,27 Cd.

Mer praktisk

Med en lengde på 4.763 mm, er den nye modellen 31 mm lengre enn forgjengeren, og dette gir flere fordeler.

Bagasjekapasiteten er økt til 545 liter (45 liter mer enn forrige modell) med baksetene oppe, og 1.690 liter når baksetene legges ned (90 liter mer). Som ladbar hybrid strekker bagasjeromsvolumet seg fra 390 til 1.335 liter.

Nye GLC Coupé har Easy-Pack elektrisk bakluke som standard. Denne åpnes eller lukkes enten ved hjelp av en knapp på nøkkelen, bryteren i førerdøren eller bryteren på bakluken.

Opptil 131 kilometer

Som ladbar hybrid har GLC Coupé en elektrisk rekkevidde på opptil 131 kilometer. Batteriet har en totalkapasitet på 31,2 kWt. En full oppladning med en DC-lader på 60 kW er unnagjort i løpet av rundt 30 minutter. Som standard er GLC Coupé utstyrt med en 11 kW AC-lader.

Den elektriske motoren har et maksimalt dreiemoment på 440 Nm som er tilgjengelig fra start for å gi en dynamisk kjøreytelse. Den elektriske toppfarten er på opptil 140 km/t. Nye GLC vil kunne leveres som ladbar hybrid med enten bensin- eller dieselmotor.

Mildhybrid

GLC tilbys også med mildhybride bensin- og dieselmotorer. Mildhybridene inkluderer en andregenerasjons integrert startgenerator (ISG) og et 48-volts elektrisk system.

Den integrerte startgeneratoren støtter forbrenningsmotoren spesielt ved lave turtall. I tillegg sørger ISG for funksjoner som «gliding» og energigjenvinning som gir drivstoffbesparelser.

Alle utgavene av GLC Coupé er utstyrt med sportsfjæring, med unntak av de ladbare hybridene som i tillegg har luftfjæring på bakakselen som standard.

– Den elegante og sportslige silhuetten definerer GLC Coupé som en svært stilfull variant i Mercedes-Benz sin SUV-familie. Som ladbar hybrid vil den få en imponerende elektrisk rekkevidde på opptil 131 kilometer, noe som gjør det mulig for de aller fleste å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Bilen forventes på markedet til høsten, og norske priser er foreløpig ikke fastsatt. Du finner tekniske data under bildegalleriet.

Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé

Tekniske data – Ladbar hybrid:

Tekst GLC 300 e 4MATIC GLC 400 e 4MATIC GLC 300 de 4MATIC
MotorR4 bensinmotorR4 bensinmotorR4 dieselmotor
Volum1.999 cc1.999 cc1.993 cc
Effekt (bensinmotor)204 hk ved 6.100 o/min252 hk ved 5.800 o/min197 hk ved 3.600 o/min
Dreiemoment (bensinmotor)320 Nm ved 2.000 – 4.000 o/min400 Nm ved 2.000 – 3.200 o/min440 Nm ved 1.800 – 2.800 o/min
Effekt (elektrisk motor)100 kW100 kW100 kW
Dreiemoment (elektrisk motor)440 Nm440 Nm440 Nm
Systemeffekt313 hk381 hk335 hk
System-dreiemoment550 Nm650 Nm750 Nm
Batterikapasitet31,2 kWh31,2 kWh31,2 kWh
Drivlinje4MATIC firehjulstrekk4MATIC firehjulstrekk4MATIC firehjulstrekk
Akselerasjon 0 – 100 km/t6,7 s5,6 s6,4 s
Toppfart220 km/t239 km/t219 km/t
Blandet drivstofforbruk (WLTP)0,5 – 0,6 l/100 km0,5 – 0,6 l/100 km0,4 – 0,5 l/100 km
Blandet CO2-utslipp (WLTP)11 - 15 g/km11 - 15 g/km10 - 13 g/km
Blandet elektrisk forbruk (WLTP)20,2 – 22,4 kWh/100 km20,2 – 22,4 kWh/100 km20,3 – 22,7 kWh/100 km
Elektrisk rekkevidde (WLTP)119 – 131 km119 – 131 km113 – 130 km
Bagasjevolum390 – 1.335 liter390 – 1.335 liter390 – 1.335 liter

Tekniske data – Mildhybrid:

Tekst GLC 200 4MATIC GLC 300 4MATIC GLC 220 d 4MATIC GLC 300 d 4MATIC
MotorR4 bensinmotorR4 bensinmotorR4 dieselmotorR4 dieselmotor
Volum1.999 cc1.999 cc1.993 cc1.993 cc
Effekt204 hk ved 6.100 o/min258 hk ved 5.800 o/min197 hk ved 3.600 o/min269 hk ved 4.200 o/min
Elektrisk effekt (boost)23 hk23 hk23 hk23 hk
Dreiemoment320 Nm400 N440 Nm550 Nm
Elektrisk dreiemoment (boost)200 Nm200 Nm200 Nm200 Nm
Drivlinje4MATIC firehjulstrekk
Akselerasjon 0 – 100 km/t7,9 s6,3 s8,1 s6,4 s
Toppfart227 km/t246 km/t225 km/t249 km/t
Blandet drivstofforbruk (WLTP)7,1 – 8,0 l/100 km7,3 – 8,2 l/100 km5,1 – 5,8 l/100 km5,5 – 6,1 l/100 km
Blandet CO2-utslipp (WLTP)162 - 182 g/km165 - 185 g/km135 - 152 g/km145 - 160 g/km
Bagasjevolum545 – 1.690 liter545 – 1.690 liter545 – 1.690 liter545 – 1.690 liter

Powered by Labrador CMS