-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Siste fossile Golf
Ingen grunn til feiring
Det har vært sendt ut mange pressemeldinger om Volkswagen nummer rundt-tall til Norge. Men akkurat denne import-milepelen kommer nok ikke til å bli feiret.
Jeg har ikke tall på hvor mange hurra-for-suksessen meldinger og bilder jeg har arkivert under Volkswagen. Noen av dem er gjengitt i denne BilNorge.no-saken.
Og her kan du se hvordan Møller Gruppen feiret seg selv da de hadde passert en million Folkevogner.
Men jeg har en sterk følelse av at denne spesielle anledningen ikke kommer til å bli feiret. På sikt kommer vi nok til å betrakte den som en trist begravelse som helst bør forbigås i stillhet.
Jeg snakker om importen av den siste Golfen med forbrenningsmotor som ble utlevert til en smart kunde for få dager siden.
Helelektrisk
Av en eller annen grunn besluttet importøren seg for å bli helelektrisk for et par år siden. Overgangen skulle være fullført i år.
Dette var nok en beslutning som baserte seg på utydelige signaler fra produsenten – Møller har alltid vært veldig lojal mot beslutninger i Wolfsburg. Sikkert en av grunnene til suksessen.
Men denne gangen har ikke Volkswagen i Tyskland vært tolket riktig selv om de veldig klart antydet at fremtiden var elektrisk og at de selv skulle bli hel-elektriske ganske snart.
For to år siden fortalte til og med Bloomberg Intelligence at VW «is currently on track to overtake Tesla in global EV production by 2024 with Chinese company BYD trailing far behind in third place”.
For tidlig ute?
Senere har det skjedd ting. Kundene har vist seg mindre el-begeistret enn prognosemakerne trodde og VW har fått kalde føtter.
Det er bare noen dager siden, under en Reuters-konferanse i München, at Arno Antlitz (både CFO og COO i Volkswagen Group) kunne fortelle om fremtidige investeringer:
Av de 180 milliarder euro som for lengst er avsatt til utvikling av elektrifisering og digitalisering, skal de nå la en tredel av denne potten gå til ICE-utviklingen «for å holde forbrenningsmotoren konkurransedyktig».
Men det blir altså en innsats som ikke skal komme Norge til gode, for når det gjelder el og 2024, virker Møller mer katolske enn paven.
Det vi kaller “Golf-klassen» som blant annet er karakterisert av lystige stempelmotorer, blir dermed et minne som heldigvis vil være levende lenge.
Etter 280.000 Golf solgt i Norge representerer de fremdeles 10 % av den nåværende bilbestanden vår.
La oss i hvert fall håpe at Møller vil bidra til å holde liv i dem veldig lenge.