VW Golf 1.6 GL/100 hk

Golf ble Norges mest solgte personbil i fjor. Trygghet, sikkerhet og godt navn er gode grunner for det. Og nå er den populære 1,6-litersmotoren kjappere – den har 100 hester under panseret mot tidligere 75.

Publisert

Først publisert i BIL 4 - 1996.

Gjennom sin popularitet har Golf blitt en naturlig målestokk for bilister som vurderer Ford Escort, Opel Astra, Toyota Corolla, Hyundai Accent og lignende kompaktbiler. Når det gjelder totaløkonomi og sikkerhet ligger Golfen godt an, men spesielt på to områder henger den litt etter.

Det første som slår meg når jeg setter meg bak rattet, er at kupéen er mørk og trist og den bærer dessuten preg av å være litt gammeldags i forhold til en del andre konkurrenter.

Standardmotoren i Golf bærer også preg av å henge etter. Mange av de argeste konkurrentene har tatt i bruk to overliggende kamaksler og 16-ventilers teknikk for lenge siden. Med hensyn til både ytelse, forbruk og prestasjoner har spesielt 1,6-literen hengt etter, men det retter VW på nå — uten å ta i bruk de store virkemidler.

Data lyver
Den nye 1,6-literen er basert på 1,8-literen, den har kortere slaglengde. I tillegg til at motoren nå har fått multi-point innsprøytingssystem, er endringen av innsugingsmanifolden den viktigste forandringen, og for øvrig den eneste som skiller denne motoren fra Audis 1,6-liter.

På lave turtall suges luften gjennom lange innsugingsrør for å få så godt dreiemoment som mulig, men når turtallet overstiger 3.000 o/min, åpnes en klaff slik at luften ledes gjennom et kortere rør. Dermed oppnås en høyere effekt.

De tekniske data lyver litt. Den gamle 1,6-literen ga 145 Nm v/2.500 o/min, mens den nye gir maksimalt 140 Nm v/3.500 o/min, men dreiemomentet er tilgjengelig over et bredere register enn tidligere. Bensinforbruket har øket noe siden den nye motoren følges av en gearkasse med litt lavere utveksling enn tidligere. Det fører til bedre akselerasjon, spesielt ved forbikjøringer.

En prøvekjøring av Golf med ny motor bekrefter at bilvalg dreier seg om mye mer enn valg av moderne teknikk. Det er få biler i denne klassen som virker så kompakte og godt sammenskrudde som Golfen. Lydnivået er ikke spesielt høyt, men sjeneres av en dyp romlestøy på grov asfalt.

På ujevnt underlag greier bilen seg godt. Den er fast, men likevel komfortabel. Setene er også ganske faste, men likevel behagelige. Jeg savner imidlertid bedre støtte sideveis — spesielt nede. Sitteputen virker rett og slett litt vid.

Beste Golf-motor
Den nye motoren kler bilen godt. Den er kvikk og akselerasjonsvillig og kombineres med en lettsjaltet gearkasse. Sammen med en presis styring gir dette en svært så lettkjørt og ukomplisert bil. Utstyrsnivået er absolutt akseptabelt. To kollisjonsputer, ABS-bremser, sentrallås, oppvarmede forseter, elektrisk justerbare og oppvarmede speil, startsperre, høydejusterbart ratt og førersete og turteller er standard.

Den nye 1,6-literen overflødiggjør 1,8-literen og er bedre på nesten alle områder, unntatt dreiemoment. VW beholder imidlertid 1,8-literen til modeller med firehjulstrekk eller automatgear. Langt mer interessant er at 1,6-literen faktisk har nesten like god ytelse som 2,0-literen på mange områder. Og da blir prisforskjellen på nesten 30.000 kroner — hovedsaklig avgifter — vanskelig å forsvare.

GOLF 1.6 GL 100 HK:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder. 1595 ccm. 74 kW (100 hk) v/5800 o/min. 140 Nm v/3500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns mauell gearkasse.
Bremser:
Ventilerte skiver foran, tromler bak.
Dekk: 185/60TR14.
Mål: Lengde: 402,0 cm. Bredde: 169,5 cm. Høyde: 142,5 cm. Akselavstand: 247,5 cm. Sporvidde f/b: 146,4/144,8 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1180 kg. Tillatt totalvekt: 1550 kg.
Volum: Bagasjerom: 247 liter (VDA). Tank: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 11,2 sek.
Toppfart: 188 km/t
Forbruk by: 0,94 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,58 l/mil
Pris: kr 193.030,-

Powered by Labrador CMS