-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Golf som Clubsport
Clubsport-begrepet er velkjent hos Porsche. Nå skal også VW bruke det på den heftigste Golf GTI noen gang.
Dersom dette er ment som en fødselsdagspresang, kommer den litt for tidlig. Golf GTI ble ikke lansert før i juni 1976, og denne er klar allerede tidlig på vårparten.
På den annen side kommer den til helt riktig tid for de nye norske avgiftene, der ytelse får stadig mindre betydning.
For dette er nemlig den sterkeste Golf GTI noen gang.
Også denne skal hete GTI, men altså Clubsport i tillegg. Og her skal jeg love at det ikke bare er Porsche de har tatt etter, de har også hentet frem noe av det mest sexy ved kompressor-Mercedesene på 30-tallet.
De var kraftigere nok som de var, men i det øyeblikket du tråkket gassen helt i bånn, skjedde det noe mer. I et halvt minutts tid slo kompressoren inn, og du følte du fikk krefter til å fly.
Motorene holdt ikke under det trykket i lang tid, men som effektiv forbikjøringsmiddel var fenomenet unikt.
Her har du noe av det samme. 265 hester yter motoren «normalt», men en følbar kickdown-effekt gir deg ytterligere 25 hk. Men i en ganske begrenset periode (med mindre den begrensningen også kan overstyres via noe skjult elektronikk – verdt å sjekke ut når bilen er her.)
Motoren er den velkjente 2-liters turboen som vanligvis ligger på 220-tallet. Med de ekstra hestene her leverer den deg 100 km/t etter 5,9 sekunder og har begrenset toppfarten til 250 km/t.
Den er oppgitt til 0,7 liter/mil og 162 g/km – litt bedre med dobbelclutchen.
Du kan se utenpå at denne er litt annerledes. Ny splitter foran og en endret spoiler bak skal visstnok sørge for skikkelig økning av marktrykket.
Siden økt marktrykk gir økt fart gjennom kurver, utstyres bilen som standard med bøtteseter. Men hvis de blir litt for trange for hekken din, kan de uten ekstrapris byttes ut med Golfens vanlige møbler.