GT86-R Eco Explorer
GT86-R Eco Explorer
GT86-R Eco Explorer
GT86-R Eco Explorer
GT86-R Eco Explorer
GT86-R Eco Explorer
GT86-R Eco Explorer
GT86-R Eco Explorer
GT86-R Eco Explorer
GT86-R Eco Explorer
GT86-R Eco Explorer
GT86-R Eco Explorer

GT86-spesial

Ganske snodig at den første europeiske spesialutgaven av Toyotas Soulmobile, GT86, skulle komme fra en dekkprodusent og ikke et av de mange tuning-firmaene.

Publisert Sist oppdatert

Nå skal jeg tilstå at denne bilen overså jeg fullstendig der den (visstnok) sto på Geneve-utstillingen. Det er først i ettertid, da jeg for alvor begynte å se etter hva folk har fått seg til å gjøre med GT 86 at jeg oppdaget at Maragoni hadde vært først ute.

Maragoni er, som du kanskje ikke vet, en italiensk dekkprodusent som fremdeles lider under at dekkene derfra stort sett blir tilbudt fra dåttkåmm-firmaer av den typen som alltid har 25 prosent på felger.

Jeg tror aldri jeg har kjørt på Maragoni (spør meg om CEAT – det blir en helt annen sak, faren til Carla Bruni drev den rett-utenfor-Torino-fabrikken for 100 år siden) men jeg er lett imponert av det jeg ser på nettet.

De har en glimrende web-side rettet spesielt mot pressefolk, de later til å være godt engasjer i forskjellige bilsport-retninger, og de har altså en egen gruppe som bygger opp spesialbiler. De gjør meget på styling, men foretar også konstruktive inngrep.

Fete lisser
Toyotaen er gitt noen mer aggressive plastbiter og skikkelig fete dekk på 19 tommer er jeg sikker på er med på å ødelegge noen av bilen fingerspisstsyre-følelse – men det ser selvfølgelig mye tøffere ut. Spesielt med farge i gummiblandingen.

Motoren er det gjort en del med også, et Milltek eksosanlegg upper hk-tallet med 20, men burde også være med på å gi låten litt muskler. Men hvis jeg forteller at Maragoni kaller modellen for GT 86-R Eco Explorer gjetter du kanskje at det har skjedd noe på CO2-området også.

De har montert en LPG-tank, som tar en god del av bagasjerommet, og den kan du fylle med komprimert ammoniakk.

Akkurat denne er ny for meg, men det later til at en tank full av dette stoffet koster ca. 30 kroner, at den kan drive bilen 15 mil og at disse milene blir helt CO2-frie fordi ammoniakk er karbonfritt. (Sannsynligvis finnes det noen på Notoddenkanten som kan lære meg litt mer om dette. Den gamle Hydro-fergen DF «Ammonia» går vel fremdeles på Tinnsjøen?)

Turtall
Problemet med dette drivstoffet er imidlertid at du må over 2.800 omdreininger for å få det til å drive, så det må være en ganske smart switch-ordning i bensin/ammoniakk-Bigas-opplegget på denne bilen.

På den annen side og for alt jeg vet – dette kan godt være noe italienerne har holdt på med lenge.

Noen andre minnesmerker som kraftigere Brembo og solide Sparco er med på å gjøre dette til en gjennomført pakke. Og – som sagt – en ganske uventet hendelse.

Powered by Labrador CMS