-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Honda på hydrogen
De japanske produsentene er i fremste rekke når det gjelder biler med brenselceller. Toyota er på plass i Europa, nå får vi hint om at Honda er like rundt hjørnet med sin løsning.
I tillegg til Toyota er Honda det selskapet som har vært mest konkrete med hensyn til brenselcelle-biler. Allerede i 2008 tilbød de sin FCX Clarity, en firedørs sedan, kommersielt, men mest å regne som et rent prøveprosjekt grunnet begrenset tilgjengelighet.
Men nå som Toyota er på banen med sin Mirai i stadig flere markeder, ønsker selvsagt Honda å vise at også de er i fremste rekke det gjelder denne teknologien.
Vi har møtt noen konseptbiler de siste årene, FCEV i Los Angeles for to år siden og den mer moderate FCV Concept i Tokyo i fjor.
Diskret
Når de nå viser bilen i det som er tilnærmet produksjonsdrakt, har Honda heldigvis valgt en langt mer diskret designretning enn hva Toyota gjør med sin Mirai. Dette er nok spiselig for et bredt lag av folket.
Foreløpig heter bilen bare FCV (som er forkortelsen for Fuel Cell Vehicle).
Ifølge Honda er dette den første produksjonsmodell som har fått plass til hele den brenselcelledrevne drivlinjen i rommet som normalt inneholder motor og girkasse i en bil med forbrenningsmotor.
Det gir bilen et konvensjonelt interiør med plass til fem personer, og ifølge Honda har den med full tank en rekkevidde på 700 kilometer. I japansk utgave kan bilen fungere som en mobil kraftstasjon som kan generere og forsyne kraft til små lokalsamfunn i krisesituasjoner.
Motsatt vei
Det er ikke hver dag «japanske» biler lanseres i Europa får de kommer i salg på hjemmebane, men så er tilfelle med Honda Civic Type-R som bygges i England og allerede er i salg her. Den får japansk debut på Tokyo-utstillingen siste uken av oktober, sammen med amerikanskbygde NSX.
Honda skal også vise den lille roadsteren S660 som vi har sett i konsept-form tidligere. Denne selges, til mange ergrelse, kun i det japanske markedet hvor de kompakte key-bilene er vanlige innslag i hektisk bytrafikk.
Bastarden Honda Project 2&4 presenterte vi i forbindelse med Frankfurt-messen, men drar du til Tokyo kan du møte to av Hondas mange roboter – Wander Stand og Wander Walker.
Sistnevnte har tillagt spesielle egenskaper når det gjelder å ta seg frem i tett befolkede områder, som på en bilutstilling.