-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Jaguars kampanjestunt
Da salget av Jaguar I-Pace av ulike årsaker stupte, kom kampanjemodellen EV320 med 80 hk svakere motor og 110.000 kroner lavere pris. Det blir vanskelig å skru prisen opp igjen.
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 1-2021.
Mot slutten av sommerferien i 2018 feide Jaguar I-Pace som en stormvind inn i det norske bilmarkedet, og det i et slikt tempo at briten etter bare noen måneder lå an til å bli en av de nye folkebilene for nordmenn som heller tanket strøm enn bensin – og hygget seg i kollektivfeltene der det var mulig.
2019 fulgte som et enda større eventyr for Jaguar. 3080 biler gjorde I-Pace til den ellevte mest valgte bilmodellen uansett drivlinje, og I-Pace endte som den sjuende mest kjøpte batteribilen, ifølge tall fra OFV.
Så kom 2020, snart var det pandemi, Norge og Europa stengte ned, og da bilsalget begynte å ta seg svakt opp igjen utpå sommeren, hadde Jaguar I-Pace mistet farten og volumet var ned 78 prosent mens markedet bare var ned 21 prosent.
KAMPANJEPRIS
Da satte Jaguar like godt opp prisen med nær 100.000 kroner – til 738.000 kroner. Samtidig fosset Audi e-tron fram og etablerte seg som bestselger. De høye I-Pace-volumene i 2018 og 2019 hadde samtidig slipt vekk deler av Jaguars statusglans som merkevare. I-Pace var fortsatt flott å se til, sportslig og med tydelig ansiktsuttrykk, men langt fra unik.
Jaguar svarte i august med å kampanjesenke motoreffekten fra 400 til 320 hk/348 Nm, (160 hk foran og 160 hk bak), og samtidig sette ned prisen med drøyt 100.000 kroner. Dette handlet ikke om utstyrsribbede biler, men mer om å signalisere at Jaguar fortsatt ønsket å stå på folks handleliste i Norge og at volum også er viktig i kampen om å hevde seg.
LØFTET INTERESSEN
Lavere pris viste seg å løfte interessen, men neppe nok til at Jaguar kunne være fornøyd med mer enn å ha halvert I-Pace-volumet i fjor samtidig som elbilene igjen tok et nytt jafs av totalvolumet og passerte 50 prosent.
Når dette skrives helt mot slutten av 2020 er det klart at EV320 ikke fortsetter, at det er tilbake til EV400 og at flere nye og attraktive elbiler som kommer til å forsyne seg grovt av elbilkaka er på vei til Norge. Noen av dem kommer garantert til å gjøre det vanskeligere å velge Jaguar når EV320 er borte.
KNAPT FORSKJELL
Jeg skal ikke mene for mye om Jaguars markedsstrategi, men selv om noen fortsatt er villig til å betale ekstra for en bil som tar deg til 100 km/t på 4,8 sekunder framfor 6,4 sekunder, er forskjellen på 320 kontra 400 hestekrefter til det daglige så godt som uten betydning.
Jaguar I-Pace er lett å bli venn med. Til å være en bil med egenvekt på nær 2,2 tonn, innbyr den til ganske underholdende kjøring.
4X4 STANDARD
Lengde på 4,68 meter gjør ikke bilen uhåndterlig stor på trange parkeringsplasser og bygater. Med firehjulsdrift som naturligvis er standard på alle variantene, kommer du lettere fram enn bare med trekk på to hjul, selv om bakkeklaring på 14,2 centimeter knapt har noe med SUV-tankesettet og god framkommelighet på dårlig vedlikeholdte hyttestier å gjøre.
Så går det selvfølgelig an å velge luftfjæring, ikke først og fremst for å øke bakkeklaringen til 23 cm når bilen løftes til maks høyde, men framfor alt for å gjøre hele kjøreturen mer komfortabel.
Batteriet på 90 kWt er det samme som i storebror, og byr på inntil 470 km rekkevidde under gunstige forhold. I hvert fall bør 400 km være innen rekkevidde så lenge søylen på gradestokken holder seg inne på det varme feltet.
21,0 kWt I TESTFORBRUK
For å konkretisere dette litt nærmere: 483,9 km i by, på landevei og motorvei med gjennomsnittsfart på 71 km/t og i temperaturer som varierte fra 4 til 10 grader, forbrukte jeg i gjennomsnitt 21,0 kWt og regenererte i løpet av reisen 9,0 kWt.
Dette er mye bedre tall enn for de første utgavene jeg kjørte av EV400, så Jaguar har virkelig tatt programmeringsgrep for å utnytte batterienergien bedre.
KJEKT EKSTRAROM
Grep har de også tatt for å forbedre infotainmentteknologien, og fortsatt er det ekstra bagasjerommet foran stort nok til ladekabler og litt annet som normalt flyter rundt i bagasjerommet.
Så var det den lille detaljen med Jaguar-navnet preget i de små reguleringshåndtakene for klimaanleggventilene på dashbordet. Fikst, det!
Hva Jaguar finner på for å holde trykket på I-Pace oppe i år, blir spennende å se. Grunnpris særlig over 600.000 kroner tåler ikke bilen etter fjorårets kampanje.
VI SYNES
Trist om Jaguar nå priser seg ut av det norske elbilmarkedet og igjen blir bilmerket for de få.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.