Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage
Carlsson CC63S Rivage

Når AMG er for pysete

Noen får aldri nok – en Mercedes-AMG C-Klasse burde tilfredsstille behovet for muskler hos de fleste, men nei da – noen vil ha enda mer. Carlsson har løsningen.

Publisert Sist oppdatert

Carlsson er blant de tyske tunerne som har holdt på en stund, og Mercedes er kjernevirksomheten deres. På IAA i Frankfurt stiller de med sin nye CC63S Rivage – en bombe basert på AMGs hotte C 63 S.

Navnet Rivage føyer seg inn i en rekke med modellnavn som EauRouge, Blanchimont og Rascasse – navn på legendariske svinger på racerbaner som Spa-Francorchamps og Monaco.

Med 605 hestekrefter og et dreiemoment på 820 Newtonmeter har CC63S Rivage rundt 100 mer av begge deler enn modellen den er tuftet på.

Resultatet? Null til hundre på 3,8 sekunder og en toppfart som bikker 300 km/t med god margin.

Ingen tilfeldigheter
Men det er ikke bare motoren som er bearbeidet – Carlssons ingeniører har utviklet en pakke med tekniske og estetiske komponenter som påvirker, ikke bare bilens utseende, men i høyeste grad også dens dynamiske egenskaper.

Se for eksempel på karbonfiber-detaljene i fronten, den dype leppa og de store luftinntakene – kule detaljer hentet fra motorsport. Og legg merke til de små vingene på siden som leder luften over forhjulene for å redusere løftet.

Bak er det karbonfiber i den diskrete vingen på koffertlokket, en stripe midt på lokket, på diffuseren og på ventilene som slipper luft ut fra bakskjermene. De to doble enderørene il sportseksosen er utført i sort høyglans.

Ved hjelp av manuelt styrte flaps kan føreren kontrollere eksoslyden, og velge en enda dypere og kraftigere lyd enn den originale, som i seg selv er heftig nok.

Kontraster
For at bilen skal være god synlig i bybildet, er den dekorert med paneler i Carlsson Mirror Blue som kontrast til den hvite lakkfargen. Disse er utført i folie, så du kan slippe unna om du syns det gir et for glorete inntrykk.

Alternativt kan du sikkert få dem i din egen favorittfarge om det er ønskelig.

Det blå matcher jo bilens interiør. Her finner vi nemlig et legendarisk tartanmønster, noe som var vanlig i klassiske Mercedes sportsbiler som Gullwing og Uhlenhaut Coupé. Seter og dørpaneler er pyntet med nappaskinn og Alcantara detaljer.

Slik bilen sto i Frankfurt var den utstyrt med forskjellige felgtyper på høyre og venstre side, 19- og 20-tommere, slik at potensielle kunder kunne vurdere alternativene.

Carlsson sier ikke et ord om pris, men når en ordinær Mercedes-AMG koster C 63 S koster 1.359.400, må du regne med at en Carlsson CC63S Rivage nærmer seg to millioner om du vil ha den på norske skilter. Men da er du garantert en bil det ikke fins mange av i landet.

Powered by Labrador CMS