-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Dal
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Kunderådgiver
Toyota Østfold AS
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
-
Administrerende direktør
Motor Forum AS, Bergen
-
Sales Specialist
Axalta Coating Systems Norway AS
Her kommer den elektriske E-Klassen
Kun kort tid etter lanseringen av toppmodellen EQS, er allerede neste modell fra Mercedes-EQ klar. Mercedes-Benz EQE debuterer på bilutstillingen i München og kommer til Norge sommeren 2022.
Den nye EQE er andre modell ut som baserer seg på den nye elektriske premium-plattformen EVA2, men i en litt mer kompakt utgave. Sedanen tilbyr alle essensielle funksjoner fra EQS, og vil ha en rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP).
– Med EQE får kundene enda et solid elektrisk alternativ fra Mercedes-EQ. Modellen henter teknologielementer fra flaggskipet EQS, inkludert MBUX Hyperscreen, høyt komfortnivå og god rekkevidde, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
EQE har et sportslig preg med alle de karakteristiske elementene fra Mercedes-EQ. «En-bue»-designet er tydelig, og førerplassen er plassert lengre frem enn vanlig, akkurat som på EQS. Overhengene holdes korte.
God rekkevidde, kjapp lading
EQE kan lades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren (tilleggsutstyr).
En rekkevidde på nye 250 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under ideelle forhold.
Den innovative programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQE holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen.
Modellserien vil inneholde to varianter ved markedslansering, hvorav EQE 350 er en av dem. Flere utgaver vil komme senere med blant annet 4MATIC firehjulsdrift.
Merceds røper at utgaver med en effekt på rundt 500 kW (680 hk) er under planlegging – da trolig med AMG i betegnelsen.
4MATIC-modellene har Torque Shift som intelligent og kontinuerlig fordeler drivmomentet mellom for- og bakakselen. Slik sikrer systemet at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, og gir en mye raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk.
Motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet, med mulighet for justeringer, om nødvendig.
Tekniske data:EQE 350 | ||
Elektrisk motor | Type | Permanent synkron motor |
Effekt | kW / hk | 215 / 292 |
Dreiemoment | Nm | 530 |
Batterikapasitet | kWt | 90 |
Ombordlader (standard/tilleggsutstyr) | kW | 11/22 |
Hurtiglader | kW | 170 |
Rekkevidde (WLTP) | km | 545 - 660 |
Blandet forbruk (WLTP) | kWt/100 km | 15,7 – 19,3 |
CO2-utslipp (WLTP) | g/km | 0 |
Lengde/bredde/høyde | mm | 4946/1961/1512 |
Akselavstand | mm | 3120 |
Bagasjeromsvolum | L | 430 |