-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fra gode ideer til gedigen campus
Her er den andre Rimac
Rimac er et eventyr. Fra noen gode ideer om strøm og sitt eget firma i 2009 til verdens raskeste bil og eier av Bugatti – Mate Rimac er en supermann i denne bransjen. Men han – eller selskapet – har en seriøs side også.
Rimac er en superbil og superbiler trekker til seg publikum som fluepapir.
Til IAA i München hadde de tatt med seg en av bilene, fersk fra ny rekord på Nürburgring (nå er vi snart under 7 minutter der) og rett fra stor applaus i Monterey-uken i California.
Bilen viste de på en av de mange utendørsområdene, inne i et mørkt lokale av hybelstørrelse. Prøv å få tatt et presentabelt bilde under slike omstendigheter!
Heller ikke våre proffe, kameraførende, venner, som er ganske rutinerte på å holde glanerne unna, klarte å gjennomføre oppdraget. Ikke viktig – det er nok av bilder av denne bilen i bedre omgivelser.
Unik teknologi
Det som er viktigere i denne sammenheng er at jeg for første gang virkelig fikk snakket med Rimac Technologies.
Det er mye med Rimacbilen som er unikt. Batteriene for eksempel, og deres energitetthet. Elmotorene, både størrelse, vekt og ytelse. Styring av momentsplitten til de forskjellige hjulene.
Det virker som om Rimac er bedre enn de fleste på mange av disse kritiske områdene.
Derfor begynte de tidligere å samarbeide med andre bilprodusenter. Fra Hyundai til Königsegg, og samarbeidet – og kryssinvesteringene – med Porsche ble så massive at i dag er Rimac deleier av Bugatti sammen med Porsche, og åpenbart den ledende kraften i det forholdet.
Rimac Technology
Ganske logisk har Mate Rimac nå skilt ut den industrirelevante virksomheten i et eget selskap: Rimac Technology, som begynner å oppføre seg som enhver annen underleverandør til bilindustrien, men med klare spesialiteter.
De var på plass med en egen stand på IAA og var i mye større grad en business to business operasjon enn et utstillingsvindu for en superbil. Det fantes i hvert fall ingen «vanlig» publikummer eller «vanlig» motorjournalist der de gangene jeg tittet bortom.
Selskapet selger motorer og batterier og invertere og komplette e-aksler og kjøreassistent-systemer – egentlig alt som skal til for en elbil som ønsker å ha overlegne spesifikasjoner på enkelte områder.
Og de utvikler selvfølgelig spesialløsninger sammen med kundene som nå også inkluderer litt mer folkelige produsenter som Jaguar, Renault, Cupra, AMG og Magna.
Rimac Campus
Dette forretningsområdet er nå så viktig at de har bygget en egen Rimac Campus litt utenfor Zagreb. Vi snakker dimensjoner her: Forsknings- og utviklingslaboratorier på 95.000 kvadratmeter med arbeidsplasser for mer enn 2500 ansatte og en investering på mer enn 200 millioner euro.
Første gang jeg møtte Mate Rimac var da han debuterte på bilutstillinger. Frankfurt 2011.
Han fortalte om et 4x4-system som var så fintfølende at hvert hjul kan akselerere eller bremses opp flere hundre ganger per sekund, det vil kunne bety en kontroll over driv- og bremsekrefter som var milevis unna det noen har oppnådd til.
Kompisgjeng
Utviklet, sa han, av noenogtjue kompiser i en garasjen rett utenfor Zagreb.
Men det som nesten imponerte like meget var at han hadde produsert en nydelig trykksak som beskrev bilen og prosjektet. Dette var på den tiden du fikk mer og mer på minnestikker og det ble slutt på å betale overvekt på grunn av brosjyreinnsamling.
Men Rimac holdt fast på en gammel tradisjon. Jommen hadde denne superingeniøren stil også.
Men han var beskjeden da han beskrev ambisjonene. Et industrieventyr som dagens tror jeg ikke han så for seg da.