-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![Kia Ray](https://image.bilnorge.no/4051249.webp?imageId=4051249&x=5.66&y=36.12&cropw=84.00&croph=46.96&width=960&height=520&format=jpg)
Kompakte avtrykk
Kias billige Ray - hvorfor ikke til Europa?
Det har vært mye snakk om små kinesiske elbiler til en pris tilsvarende 10.000 dollar og mindre. Slike finnes også fra Korea og Japan. Hvorfor kommer de ikke til Europa?
Den første elbilen vi måtte ta på alvor i Norge var nettopp en slik asiatisk småbil. Nissan i-MiEV var en såkalt Kei-bil. En bil som med bestemte utvendige mål og krav til motorkraft kommer i spesielt gunstige skatteklasser.
Nå finnes det mange slike i Asia, men av en eller annen grunn anses ikke kei-bilene lenger som aktuelle for et modent europeisk marked.
Jeg kan ikke huske noen som hadde vondt av å være pioner og kjøpte og brukte Mitsubishis bil (som etterpå var god nok til å bli brukt med både Peugeot og Citroën logo på).
Så hvorfor er vi så bortskjemte nå, fem år senere, at lette biler som tar liten plass i trafikken og som bruker lite energi på å utføre en effektiv jobb, er fullstendig uaktuelle for Europas modne marked?
Stort utvalg
I Korea heter Kei-klassen Gyeongcha (som visstnok egentlig betyr politimann). Kia har flere av dem, den ferskeste er den faceliftede Ray.
I 2011 var den nasjonens første batterielektriske bil, og etter at den ble solid oppdatert for noen måneder siden ble den også ganske attraktiv.
Flat overflate og enkle linjer preger den femdørs bybilen. Det såkalte Starmap-uttrykket for front- og hekklys dukker opp her også, og fronten er flat og vertikal. 15-tommers hjul gjør det enklere å ta den på alvor.
Nytt interiør
Innvendig er den også skrudd noen hakk opp. Med et 4,2 tommers instrument-cluster og større skjerm i midten, samtidig som trimnivået er lagt på «Gravity» – Kias topp signatur – som skal gjøre både eksteriøret og interiøret «tøffere».
Det som er mer interessant er 360 x 160 x 170 cm og en akselavstand på 252 cm. Det er slike mål som gjør at det plutselig blir meget mindre trafikk og mange flere parkeringsplasser.
Bagasjeplassen finnes ikke. I hvert fall ikke før du bretter frem en av seteryggene. Du kan også brette ned passasjersetet foran.
Kun for hjemmemarkedet
Elmotor på 50 kW og 16,4 kWt batteri gir 140 km.
Men, som sagt, kun for innenlands bruk.
Andreas-Christoph Hofmann, Hyundai Motors sin sjef for marketing i Europa, har sagt til Automotive News at konsernet planlegger en billig elbil for Europa. Målet er å komme under € 20.000 og meningen er å gå rett i strupen på tilsvarende biler som skal komme fra VW, Skoda og Cupra.
– Men, ikke hold pusten, sier han. – Det vil ta tid å utvikle noe helt nytt.