-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kompakte avtrykk
Kias billige Ray - hvorfor ikke til Europa?
Det har vært mye snakk om små kinesiske elbiler til en pris tilsvarende 10.000 dollar og mindre. Slike finnes også fra Korea og Japan. Hvorfor kommer de ikke til Europa?
Den første elbilen vi måtte ta på alvor i Norge var nettopp en slik asiatisk småbil. Nissan i-MiEV var en såkalt Kei-bil. En bil som med bestemte utvendige mål og krav til motorkraft kommer i spesielt gunstige skatteklasser.
Nå finnes det mange slike i Asia, men av en eller annen grunn anses ikke kei-bilene lenger som aktuelle for et modent europeisk marked.
Jeg kan ikke huske noen som hadde vondt av å være pioner og kjøpte og brukte Mitsubishis bil (som etterpå var god nok til å bli brukt med både Peugeot og Citroën logo på).
Så hvorfor er vi så bortskjemte nå, fem år senere, at lette biler som tar liten plass i trafikken og som bruker lite energi på å utføre en effektiv jobb, er fullstendig uaktuelle for Europas modne marked?
Stort utvalg
I Korea heter Kei-klassen Gyeongcha (som visstnok egentlig betyr politimann). Kia har flere av dem, den ferskeste er den faceliftede Ray.
I 2011 var den nasjonens første batterielektriske bil, og etter at den ble solid oppdatert for noen måneder siden ble den også ganske attraktiv.
Flat overflate og enkle linjer preger den femdørs bybilen. Det såkalte Starmap-uttrykket for front- og hekklys dukker opp her også, og fronten er flat og vertikal. 15-tommers hjul gjør det enklere å ta den på alvor.
Nytt interiør
Innvendig er den også skrudd noen hakk opp. Med et 4,2 tommers instrument-cluster og større skjerm i midten, samtidig som trimnivået er lagt på «Gravity» – Kias topp signatur – som skal gjøre både eksteriøret og interiøret «tøffere».
Det som er mer interessant er 360 x 160 x 170 cm og en akselavstand på 252 cm. Det er slike mål som gjør at det plutselig blir meget mindre trafikk og mange flere parkeringsplasser.
Bagasjeplassen finnes ikke. I hvert fall ikke før du bretter frem en av seteryggene. Du kan også brette ned passasjersetet foran.
Kun for hjemmemarkedet
Elmotor på 50 kW og 16,4 kWt batteri gir 140 km.
Men, som sagt, kun for innenlands bruk.
Andreas-Christoph Hofmann, Hyundai Motors sin sjef for marketing i Europa, har sagt til Automotive News at konsernet planlegger en billig elbil for Europa. Målet er å komme under € 20.000 og meningen er å gå rett i strupen på tilsvarende biler som skal komme fra VW, Skoda og Cupra.
– Men, ikke hold pusten, sier han. – Det vil ta tid å utvikle noe helt nytt.