IAT Truck Mad

Stor på hjemmebane

Kinas egen design-på-bestilling

Selvfølgelig har også Kina sin Pininfarina, sin Bertone, sin Zagato. Et designhus som har utviklet seg til å løse en rekke oppgaver for de etablerte produsentene. Fra markedsundersøkelse til bygging av nøkkelferdig bil. IAT er blant de største.

Kinesisk bilindustri har lenge hatt et slags omvendt NIH-kompleks. Not Invented Here var bra, hjemmekokt var ikke bra.

Derfor gikk de først og fremst til italienske karosseridesignere når de skulle ha noe spesielt. Eller de kjøpte hjem et stort designernavn fra vestens produsenter.

De manglet ikke egne talenter, men de manglet motet til å bruke dem – eller evnen til å markedsføre dem.

Derfor var Xuan Qiwu ganske dristig da han kom hjem til Kina i 2002. Han hadde studert i Japan, blant annet design, siden 1992, gikk ut i 1998 og ble raskt en av toppene hos Mitsubishis forskning og utvikling.

Han reiste hjem til en bilindustri i sterkt utvikling. Et par år jobbet han i den før han grunnla International Automotive Technology Co. (IAT) i 2007.

I dag børsnotert, hovedkontor i Beijing, filialer i Shanghai, Los Angeles (som ble grunnlagt og drevet i starten av Shiro Nakamura – Nissans pensjonerte designsjef) og Torino og med langt over 2000 ansatte. 200 av dem er rene designere.

Hovedinnsatsen går på design, men det er masse ingeniørarbeid oppe i det hele. De var tidlig ute med forskning og utvikling innen New Energy Vehicles, så det er nesten ikke annet enn slike biler det dreier seg om lenger.

Alt arbeidet gjøres selvfølgelig så diskret som mulig – jeg har enda til gode å se en kinesisk produsent skryte av at deres karosseri, eller den nyeste konseptbilen kommer fra IAT. (Det var mer enn 60 konseptbiler på Shanghai-utstillingen – jeg er sikker at minst en av dem kom fra dem).

Derfor ble Soon Su, sjefdesigneren, såpass lei av å bevege seg i skyggen av alle de andre at han lagde en serie på tre konseptbiler som han har vist her og der det siste året.

Den ene heter Truck Mad – en futuristisk pickup, så cross country at han har montert den inn på noe som ser ut som et Mars-landskap. Spennende kontrast mellom piano-svart front og matt, hvit hekk.

C-Mute er en bil i den helt andre enden. Utvendige mål som en japansk Kei-bil (381 x 187 x 167 cm) er den allikevel full av detaljer som gjør den til mye mer enn en nøktern bybil. Dører hengslet bak, for eksempel, noe som sikrer en elegant utgang for Ladies på vei til Lunch.

Setene foran kan roteres og baksetet kan flates helt ned. Foran og bak er det store skjermer på utsiden som skal gjøre det greit å bli venn med omgivelsene ved hjelp av aktiv interaksjon.

Den tredje konseptbilen het Rubik X – som navnet antyder: ganske kubikk-formet.

Ment som en fullstendig autonom bil, slik at innvendig er det «utrolig» plass, på tross av en lengde på under fire meter. Akselavstanden er på litt over tre meter den også – så det er nesten ikke noe overheng og hele avtrykket er benyttet til brukbar innvendig plass.

Interiøret kan sømløst skifte mellom forskjellige layouts og nivåer, fra transport via VIPs til interne møter.

I dag betjener IAT mer enn 60 kunder over hele kloden og sier de har deltatt i utviklingen av mer enn 400 modeller.

Er det ikke snart på tide du skriver en gjennomillustrert bok, hr. Qiwu?

IAT Truck Mad
IAT Truck Mad
IAT Truck Mad
IAT Truck Mad
IAT Truck Mad
IAT Truck Mad
IAT Truck Mad
IAT Truck Mad
IAT Truck Mad
IAT Truck Mad
IAT Truck Mad
IAT Truck Mad
IAT Truck Mad
IAT C-Mute
IAT C-Mute
IAT C-Mute
IAT C-Mute
IAT C-Mute
IAT C-Mute
IAT C-Mute
IAT C-Mute
IAT C-Mute
IAT C-Mute
IAT C-Mute
IAT C-Mute
Powered by Labrador CMS