-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Klart for ny norsk bil
Norwegian blir navnet på et nytt bilmerke. Elbilene med en unik vri skal produseres i den tidligere Saab-fabrikken i Sverige. Salget skal utelukkende skje via Internett.

Det er eierne bak flyselskapet Norwegian som nå satser tungt på lette biler. I all stillhet er det utviklet en elektrisk bil som skal produseres i den tidligere Saab-fabrikken i Trollhättan. Fabrikken har i dag kinesiske eiere.
Bilmerket vil bære navnet «Norwegian» og den første elbilmodellen skal hete «Kjosern».
Det unike er at dette blir den første elbilen godkjent for bruk med tilhenger.
Bilene vil ha tilhengerfeste som standard, og som tilleggsutstyr kan man kjøpe en spesiallaget tohjuls tilhenger med et strømaggregat.
Litt juks?
Ideen er at man fra aggregatet raskt kan lade batteriene på bilen slik at rekkevidden blir like lang som på en bil med bensin- eller dieselmotor.
Tilhengeren med aggregatet (som produserer strøm fra bensin) vil bli såkalt «uoffisielt tilbehør» – dette for at bilen skal opprettholde alle elbilfordelene, som fritak for moms og avgifter.
Og den kan selvsagt kjøre i kollektivfelt og parkere på elbilplasser mens eierne slipper bompenger og betaler redusert årsavgift.
Den nye elbilen bygger på kjent teknologi. Den leves i utgangpunktet med bare to seter, siden elbiler flest brukes mest av matpakkekjørere, men man kan betale et tillegg om man ønsker bakseter. Bilen leveres kun med fem dører.
Bare på Internett
Bilen skal bare selges via Internett. Det er et datterselskap av Norwegian som skal lansere og markedsføre bilene. Kundene er lovet gunstig finansiering via Norwegian Bank.
Det er gjort avtale om at all service skal utføres på NAFs testsentre og bilverksteder.
Bilene blir bare levert i Norwegians farger slik vår illustrasjon viser. Norge blir et første testmarked, men man planlegger på sikt lansering i flere land – inkludert USA. Det er stor optimisme knyttet til prosjektet i den tidligere Saab-byen Trollhättan.
Flere av eierne i Norwegian-selskapene har arbeidet tett med bilproduktene. Selskapet er foreløpig ikke villig til å gi noen detaljer, men vi har pålitelige kilder som har lettet på sløret ovenfor BilNorge.no.
Dermed kan vi avsløre at en av de store aksjonærene er bilveteran Egil Stenshagen. Med sin årelange erfaring fra hjul og bil har han hatt en sentral oppgave i utviklingen av Kjosern.
Designen er utført av et kjent norsk designselskap med røtter i Østfold og mye erfaring fra bil.
Aggressivt priset
Det er forventet at prisen på bilen blir vesentlig lavere enn for tilsvarende konkurrenter. Hovedårsaken er at man har eliminert et dyrt forhandlernett og i stedet satset eksklusivt på nettsalg. I tillegg er Kjosern spartanskt utstyrt etter Norwegians opprinnelige økonomiprosjekt.
Kundene må selv hente bilen på et selvbetjent utleveringssted etter modell fra bilautomaten i Nashville som vi omtalte her på BilNorge for en tid siden.
Når betaling er gjennomført og bilen sendes fra Trollhättan til utleveringsstedet, sendes samtidig en pollett til kunden som han må medbringe til utleveringsstedet. Polletten er bokstavelig gull verd, for uten den får man ikke hentet ut bilen.
I første omgang blir det bare to til fire utleveringssteder i Norge. Det første blir på Rygge flyplass som har stor ledig kapasitet etter regjeringens vedtak om innføring av seteavgift.
På Rygge er store parkeringsområder ledige slik at bilene kan lagres der inntil de kjøres inn i utleveringsautomaten. Flyplassens hovedeier, Olav Thon, er også inne som investor i det nye norske bilprosjektet.