-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Norsk Certina
Nå har vi vært gjennom Superklokker og trash-ur fra hele kloden. Da er det veldig hyggelig å kunne avslutte julekalenderen med noe norsk.
Harald Hellum, nå – og alt for tidlig – gått bort, var en skikkelig gudfar i norsk bilsport. Gudfar i stort sett positiv betydning.
Det har nok vært noen uoverensstemmelser her og der, for eksempel da han ”overtok” Petter Solberg fra Harald Huysman og da han spilte ut Ford så Petter kom over til sitt VM-lag, Prodrive.
Men stort sett var Harald den snilleste du kunne tenke deg.
Han hadde racing i blodet, faren – Erik – var aktiv ”så jeg vokste opp i en familie der isbanedekkene ble betalt lenge før tannlegeregninga” som Harald da det.
Han dro også med seg en del premier med sin hårete Saab før han for alvor ofret seg for business, blant annet gjennom AS Frankering, - en business som etterhånden ble nesten like meget bilsport-management som det ble 9-16 kontorarbeid.
Nå var det ikke bare, slik det høres ut som, frankerings- og annet kontorutstyr det dreide seg om. Gjennom et annet av sine selskap, importerte han klokker. Først og fremst Certina.
Certina er også en av disse beskjedne kvalitetsprodusentene med et konfirmasjonsrenommé. Grunnlagt av brødrene Adolf og Alfred Kurth i 1888.
Det var kanskje smart å velge bort slektsnavnet da de satte navn på produktet sitt. En klokke som heter Kurth, høres kanskje ikke bra ut. Certina, derimot, avledet fra latin, ”certus”, betyr sikker og pålitelig.
Certina var pioner når det gjaldt digital visning, ikke med elektroniske tegn riktignok, men med roterende skiver med tall på. Den versjonen kom allerede i 1936.
Og for oss som er glade i Citroën, vekker et ur som heter DS en viss interesse. Her betyr imidlertid DS Double Security, som viser både til god motstand mot vanninntrenging og god støtdemping.
Det er kanskje ikke noen grunn til å nevne at Certina også har motorsportforbindelser. Colin McRae har de laget en spesiell serie for, Sete Gibernau også – hvis vi skal snakke to hjul. Og du fant Certina-navnet på bilene fra Formel 1 teamet til Sauber Petronas. Blant annet.
Men tilbake til Hellum og hans Certinaer. Med på laget hadde han Tommy Rustad. Tommy har vært en del av stall Hellum i alle år – eller i hvert fall fra 1994, og er det fremdeles.
Blant annet fordi han har sin daglige jobb i AS Frankering der han startet med å selge telefoner i 1995.
Tommy er en av dem som virkelig har sørget for at Harald Hellum Racing hadde noe å feire der de dro land og strand rundt med sine sponsorgjester og sine enorme partytelt.
Og en av måtene Harald Hellum feiret på, var ved å lage spesialur i begrenset opplag hver gang det virkelig var noe å feire.
”Da jeg vant (Renault) Spyder Cup i 1997, lagde han en klokkeserie i 250 eksemplarer som minne. Den hadde gul urskive.
I 1998 var det BTCC – da kom det nye 250 eksemplarer, med hvit urskive den gangen. Og i 2000 var det det svenske STCC. Da kom det enda en serie på 250 eksemplarer”, forteller Tommy.
Fremdeles møter han folk som har en av de gamle klokkene, som de pleier og passer på som om de skulle være i 100.000 kroners-klassen. Det er de ikke, det er ordinære Certina-utgaver, men de spesielle skivene gjør dem selvfølgelig til samleobjekter.
Både Rustad og vi er sikre på at hadde Harald levd i dag, hadde han kommet med en ny serie i forbindelse med Tommys STCC-suksess i år, og delt dem ut til venner og forbindelser. Det skjer ikke, så dermed er nok dette norske klokkekapitlet lukket for alltid.