-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Ny Mazda CX-9, men ikke for Norge
Det renner på med nye modeller fra Mazda, men CX-9 kjører i første omgang forbi Europa.
Riktig flott står nye CX-9 på Mazdas stand under Los Angeles Auto Show. Crossover-SUVen, som er ny tvers gjennom og Mazdas flaggskip, har tre seterekker og plass til sju. Den slanke bilkroppen bærer i seg Mazdas Kodo designspråk.
CX-9 er først og fremst en bil for det nordamerikanske markedet. Mazda tror at hele 80 prosent av de 50.000 bilene som årlig planlegges produsert, vil havne i USA. Salget starter i løpet av våren.
Selv om Mazda også skal selge CX-9 som en verdensbil, vil den i hvert fall ikke dukke opp hos norske Mazda-forhandlere med det første.
– Forhandlere som nylig så bilen i Tokyo var fulle av begeistring, men vi vet jo ikke en gang om CX-9 blir tilgjengelig for oss, sier Mazda Norge-direktør Karianne Westby. Om så skjer tar Westby umiddelbart fram kalkulatoren for å beregne lønnsomheten i et eventuelt norsk CX-9 prosjekt.
Mazda har ikke sagt noe om dieselmotor i CX-9. Uten dieselmotor vil bilen bli svært tung å selge i Europa.
I CX-9 viser Mazda nok en gang at deres bilutvikling orienteres mot premium. Det har like mye med materialvalget som utformingen av interiøret å gjøre. Ta en titt inn i lille CX-3, Mazdas nyeste crossover i Norge, og du ser med en gang hvordan bilen skiller seg ut blant de mange i klassen.
Med et påkostet indre håper Mazda å få besøk i sine showroom av kunder som også jakter på Audi Q7 og Volvo XC-90. Lengden på rundt fem meter gjør bilen fullt ut konkurransedyktig på plass.
En ny, firesylindret 2,5-liters Skyactiv-G turbo bensinmotor (227 hk og 420 Nm i moment) i kombinasjon med nyutviklet firehjulsdrift og sekstrinns automatgirkasse, sørger for betydelig drivstoffreduksjon i forhold til modellen som erstattes. Men hvor mye bilen drikker på mila, er foreløpig ikke kjent.
Firehjulsdriften i CX-9 styres av 22 ulike sensorer som leser veigrepet 200 ganger hvert sekund og sender inntil 50 prosent av trekkraften til bakhjulene hvis nødvendig.
Bilen leveres med 18-tommer store hjul som standard, men inntil 20 tommer vil være tilgjengelig.
Da Mazda tidlig på 2000-tallet utviklet første generasjon av XC-9 hadde den forholdsvis lille bilprodusenten i Hiroshima vest i Japan Ford tungt inne på eiersiden. Derfor delte bilen plattform med Ford-modeller som Edge og Fusion.
Nå er alt som minner om Ford borte og Ford Edge er bare en konkurrent.
Mazda har i dag tre SUV-er: CX-3, CX-5 og CX-9. CX-7 forsvant ut av produksjon i høsten 2012.