-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
(R)evolusjon åtte
Mitsubishis rallybil for veiene, Lancer Evolution, kommer nå i sin åttende inkarnasjon. Denne gang selges den offisielt hos merkeforhandlerne med full garanti.
Først publisert i Bil 5 - 2004
Ved introduksjonen er det allerede kommet inn åtte bestillinger på Lancer Evolution VIII (alle kan da vel romertegn). De heldige vil nyte godt av både Mitsubishi 5 års nybilgaranti og instruksjonsbok på norsk. Men det de sikkert bryr seg mest om er om den kjører bra. Og ingen bør bli overrasket over at det gjør den.
Med turbo og ladeluftkjøler får man tynt 265 hester ut av to-literen, og 355 Nm. Det er nok til imponerende 6,1 sekunder fra null til hundre, og meget respektable forbikjøringsressurser. På det strekket hvor mer ordinære biler nøyer seg med å kjøre forbi èn saktegående bil, klarer Evo tre, eller et vogntog om du vil. Men da bør du helst ha litt trykk i turboen først, ellers går det med et lite ekstra-sekund.
Selv om fort-rett-frem-egenskapene er på topp, er det svingegenskapene som imponerer mest. I kjappe svinger har firehjulsdrevne biler en tendens til å søke ytterkanten – god, gammeldags understyring altså. Men ikke Evo VIII, den er fast bestemt på å holde samme smale linjen hele veien gjennom svingen, uansett. Du kjenner det rett etter å ha startet en sving at en iboende kraft setter inn og nærmest legger jernbanelinje rundt resten av svingen. Og denne høyhastighetsjernbanen følges helt til svingen er unnagjort, der bilen igjen skyter fart. Den iboende kraften som hjelper deg gjennom svingen, kalles Super AYC, Super Active Yaw Control. Dette systemet overfører moment fra det indre bakhjulet til det ytre i hard svingkjøring, og motvirker dermed understyring. Du kan såvidt kjenne at det ytre bakhjulet låner krefter fra innerhjulet. Samtidig kan du kjenne at din egen selvfølelse vokser et par hakk. For sjåføren som prøver å henge på i en bil bak ser det ordentlig imponerende ut.
Lancer Evolution VIII har også en hel del annet elektronisk og mekanisk snadder å by på – blant annet en aktiv midtdifferensial som du kan fortelle hvilket underlag det kjøres på, og dermed justerer den kraftoverføringen deretter. En knapp på dashbordet velger mellom asfalt, grus eller snø-underlag. Hvem behøver rally-mekanikere når man har en slik knapp?
Under lanseringen i Norge fikk vi kjørt bilen på bane, og det er vi fortsatt veldig glade for. Å oppsøke grensene på en slik potent bil ville nok vært i overkant vågalt på offentlig vei. På bane kan man bruke hele bredden, og sikte seg inn på en nydelig linje inn i, og ut av svingen. Og for hver runde tar du innbremsingen før svingen senere og senere, inntil du tror du er helt på grensen. Og grensen til Evo VIII er betraktelig høyere enn det meste annet man kan kjøre på veiene.
Det er ikke bare turbo, differ og andre fiksfakserier som gjør denne bilen til en levende legende blant de som liker å kjøre fort. Også styringen, gearkassa, og balansen i bilen er med på å gjøre kjøreturen til en lek. Styringen er direkte, riktig vektet, og med en god dose tilbakemelding om underlaget. Fem-trinnskassa er tettsteget og kjapp, med vekt på akselerasjon i de lave gearene. Solide Brembobremser sørger for å få ned farten i tide.
Lancer Evolution VIII er ikke en bil for alle – til det er interiøret for simpelt, karbon-bakvingen for harry, og fjæringen for ukomfortabel. Men etter noen dager bak rattet, også i bytrafikk med dårlige veier, ble det bare lettere og lettere å overse de mindre bra sidene ved bilen, og la dens formidable kompromissløse egenskaper overbevise. Bestill den med en mer diskret bakspoiler om du må, og ring meg når du har behov for en kartleser og reservefører på neste utflukt.
Mitsubishi Lancer Evolution VIII:
Pris: 569.900,–
Motor: 1997 ccm, rekkefirer, 195 kW (265 hk) v/6500 o/min., 355 Nm v/3500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 449 x 177 x 145 cm.
Akselavstand: 262,5 cm.
Egenvekt m/fører: 1545 kg.
Dekk: 235/45 R17.
Bagasjerom: 430 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 6,1 sek.
Toppfart: 245 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 1,09 l/mil.
CO2-utslipp: 258 g/km.
Konkurrenter: Subaru Impreza WRX STi, Alfa Romeo 156 GTA.