-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Polo i Norge
Vi har kjørt de første utgavene av ny Polo i Norge. Bilen er på plass hos din VW-forhandler i løpet av noen uker og blir mer velutstyrt enn sin forgjenger.
Selv om det dreier seg om en facelift, tre år etter lansering av dagens Polo, er det snakk om relativt omfattende endringer. Den er forlenget med 19mm og har fått akselavstanden strukket med 5mm - uten at dette har påvirkning på innvendige mål. Bilen har fått en ny front som viser VWs nye ansikt med V-formet grill, trapesformede lykter og store luftinntak (ala Passat). Den har også blitt snillere mot myke trafikanter, noe som bør gi ekstra poeng når den skal gjennom en ny Euro NCAP kollisjonstest.
Mer utstyr
Blinklysene er integrert i hovedlyktene og speilhusene slik at alle oransje glass er fjernet. Bak har Polo fått en ny bakluke hvor vinduet er buet i nedkant. I tillegg er lyktene fornyet. Utstyrsnivået er hevet og alle modeller har nå fabrikkmontert radio/CD med 4 høyttalere, elektriske vindusheiser foran og sentrallås. De fleste (unntatt 1,2/55hk) har også manuelt klimaanlegg, ESP antiskrens og ASR antispinn.
Polo leveres med tre eller fem dører, fem alternative bensinmotorer og to dieselvarianter. 5-trinns manuell gearkasse er standard på alle modeller. Billigste Polo får en pris på kr 141.480 i 3-dørsutgave og 144.360 med fem dører. Da får du imidlertid en svært ribbet bil med 55-hesters motor som kun har interesse for stat og kommune.
For by og landevei
Vi kjørte to forskjellig utstyrte 5-dørs 1,2-litere med 65hk, variantene som vil utgjøre hovedvolumet av de 2200 bilene Harald A. Møller regner å selge i år. Comfortline er utstyrsnivået de fleste velger, og som navnet antyder er det her lagt vekt på komfort – noe som innbefatter gode seter samt en rekke praktiske oppbevaringsrom og koppeholdere. Modellen har en pris på kr 177.800 – omtrent det samme som sin forgjenger på tross av at utstyrsnivået er hevet.
De som ønsker en mer sportslig utstyrt småbil velger Sportline som byr på sportsseter med god sidestøtte, 3-eket tykt og behagelig sportsratt med skinn, skinntrukket gearspak og håndbrems samt et understell som er stivet og senket med 15mm. Denne utstyrsvarianten har en prislapp på kr 182.970. Ønsker du metallic lakk og automatisk klimaanlegg som vår bil hadde, må du ut med henholdsvis kr 7.300 og kr 2.950 i tillegg.
Polo er sammen med Toyota Yaris toppselgerne blant norske småbiler. Den er en typisk bybil som i hovedsak kjøpes av kvinner. Støydempingen er bra, og selv på norsk motorvei i maks tillatt hastighet kan to personer føre en normal samtale uten å anstrenge stemmen. Dessuten er Polo en bil som har høy annenhåndsverdi siden kunder formelig står i kø for å kjøpe den populære småbilen brukt etter 2-3 år. Mer om nye Polo kan du lese i juni-utgaven av BIL.
Priser nye Polo:
Variant | 3-dørs | 5-dørs |
TRENDLINE | ||
1,2 – 55hk | 141 480 | 144 360 |
TRENDLINE | ||
1,2 – 55hk | 158 160 | 161 040 |
COMFORTLINE | ||
1,2 – 65hk | 174 920 | 177 800 |
1,4 – 75hk | 184 060 | 186 950 |
1,4 – 75hk Aut. | 196 940 | 199 800 |
1,4 – 86hk FSI | 191 240 | 194 110 |
1,4 – 100hk | 203 640 | 206 510 |
1,4 – 70hk TDI PD | 196 760 | 199 640 |
1,4 – 80hk TDI PD | 205 040 | 207 920 |
SPORTLINE | ||
1,2 – 65hk | 180 090 | 182 970 |
1,4 – 75hk | 189 230 | 192 110 |
1,4 – 75hk Aut. | 202 110 | 204 990 |
1,4 – 86hk FSI | 196 410 | 199 290 |
1,4 – 100hk | 208 820 | 211 680 |
1,4 – 70hk TDI PD | 201 930 | 204 810 |
1,4 – 80hk TDI PD | 210 230 | 213 100 |